Svar: De første sko
19. september 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er altid spændende med det første par sko, og det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilken sko du køber. Skoene skal passe til jeres datters fødder både i bredden og i længden, men de skal også passe til hendes alder og udvikling.
Når hun begynder i vuggestue, vil hun højst sandsynligt have brug for to par sko. Et par til at bruge indendøre og et par, som hun kan bruge udenfor. Hvor langt er hun med motorisk? Er hun begyndt at rejse sig ved tingene, hive sig op at stå, når hun står ved møbler osv.? Hvis hun er det, så vil det være rigtig godt med et par skridsikre sutsko eller kravlesko, som hun kan bruge indenfor. Hvor meget støtte hun har brug for her, afhænger lidt af hvor meget du fornemmer, at hun går rundt. Hun vil måske trives rigtig godt med et par helt bløde skindfutter, det kan også være at hun vil have glæde af et par pre-walker, som er lidt mere som rigtig sko eller små støvletter, men stadig med skindsål.
Udenfor vil hun have brug for et par sko med vandtætte såler. Vi går den kolde og våde tid i møde og hvis hun skal kunne være på jorden, lege i en sandkasse eller lignende, så vil det højst sandsynligt være nødvendigt med et par sko. Hvis hun slet ikke rejser sig eller viser tegn på at ville kravle og motorisk bevæge sig rundt, så behøver du ikke købe sko lige nu, men kan vente til hun bliver mere mobil. Skal hun så ud og sove, så kan hun få et par overtrækssko på, så hun ikke fryser på tæerne, det samme hvis hun sidder stille i en sandkasse eller lignende, så kan hun bruge overtrækssko (købes ofte sammen med flyverdragten) eller f.eks. Vogelein overtræksbukser med fødder.
Når du vælger de første par sko, så skal du tage din datter med ud i butikken, så hun kan prøve de forskellige modeller. Det er vigtigt at vælge et par, som sidder godt på fødderne, og som hun let kan få på. Derudover skal de være lette - når du løfter dem i hånden, skal de ikke veje ret meget. Det er vigtigt, for at hun kan løfte sine fødder.
De bør have fast hælkappe og de bør være med snørre eller velcrolukning. Når hun skal have dem på, skal du åbne dem helt op, så foden let kan komme i dem og derefter lukke dem, så de sidder fast på foden, men uden at stramme. Det er en fordel, hvis skoen er lavet i skind. Det gør den blød og åndbar og er behagelig for hende at have på foden. Der skal være plads til foden og tæerne i skoen og også være lidt voksetillæg, men ikke alt for meget, da skoene hurtigt kan blive for store og dermed for svære for hende at gå med. Sålen bør være lavet af gummi. Det gør den vandtæt, hvis græsset og vejen er våd. Gummi er derudover at foretrække til de første sko, fordi det er let og barnet samtidig kan stå fast – uden at stå så fast, at gangen bliver besværlig gjort:)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Held og lykke i jagten på de første sko!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske