Svar: Vil ikke længere have sut
7. september 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev :)
Normalt anbefales det, at man forsøger at hjælpe barnet til at bruge en narresut og ikke bruge tommelfingeren. Dette fordi narresutten er lettere at komme af med senere hen - tommefingeren er der jo altid, og børn der sutter på tommelfinger vil kunne gøre det i årevis. Dertil kommer, at tendensen til overbid er større, hvis barnet sutter på tommelfinger.
Da jeres lille datter tidligere har været glad for sin sut, så er der altså god mening i at forsøge at få hende til at tage denne igen og netop som du gør - forsøge at udskifte tommelfingeren med sutten, når hun sover. MEN, når det er sagt, så er det jo bestemt ikke alle børn, som er glade for at bruge sut. De foretrækker den ægte vare - brystet - og det der nok minder mest om brystet - tommelfingeren…
Du kan forsøge med en ny sut - evt. en større, da hun jo er blevet større nu. Du kan også prøve med en sut i en anden facon eller en sut i et andet materiale. Hvis hun er vant til silikonesutter, vil hun måske blive glad for en sut i latex/naturgummi - eller modsat. Og hvis det ikke lykkes, så må det være sådan:)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske