Svar: Fald fra nakketræning

20. juli 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære 1. gangs mor :)

Tak for dit brev :)

Din datter vil styrke sin muskulatur i nakke, ryg og skuldre, når hun ligger på maven og løfter sit hoved - men hovedet er tungt og svært at løfte, og det betyder, at hun naturligt vil "tabe hovedet" og ikke kunne holde det oppe særlig lang tid af gangen.

Lad hende ligge på maven dagligt, og lad hende ligge på maven forskellige steder - det kan være på din arm, hen over dine lår, på din brystkasse, på puslepuden, i kravlegården osv. og nogle gange også på gulvet på et tæppe.

Når hun ligger for sig selv, så er det en god idé at have hende liggende på gulvet eller i sin kravlegård. Hun har en alder nu, hvor hun pludselig kan få vendt sig og trille omkring og ligger hun f.eks. på sofaen, så vil hun kunne risikere at falde ned og komme til skade. Når hun ligger alene, så er gulvet derfor et godt sted og samtidig er der masser af plads til at hun der kan øve sig ...

Annonce

... i at trille, krybe og senere hen lære at kravle:)

Sørg for, når hun ligger på et tæppe på gulvet, at hun ligger på et blødt underlag. Hvis I f.eks. har stengulv, klinker eller lignende, kan det være en god idé at købe en madras, som hun kan tumle på eller købe bløde skumbrikker til gulvet, hvorpå du så kan lægge hendes legetæppe. Det er vigtigt, at hun ligger på et plant underlag, så hun let kan trille omkring, men samtidig skal bunden være blød, netop for at sikre, at hun ikke slår sig, når hun "taber sit hoved".

Sørg på samme måde for at du har en god madras i kravlegården. Nogle kravlegårde sælges uden madras, - og der bør være en god madras i kravlegården, ligesom der skal være i sengen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En god madras på gulvet eller i kravlegården holder hende også mere lun, - der kan godt være træk hen over et gulv :)

Håber du kan bruge dette lidt videre.

Rigtig meget held og lykke. Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder