Svar: Fald fra nakketræning
20. juli 2014
Alder:
3 mdr.
Kære 1. gangs mor :)
Tak for dit brev :)
Din datter vil styrke sin muskulatur i nakke, ryg og skuldre, når hun ligger på maven og løfter sit hoved - men hovedet er tungt og svært at løfte, og det betyder, at hun naturligt vil "tabe hovedet" og ikke kunne holde det oppe særlig lang tid af gangen.
Lad hende ligge på maven dagligt, og lad hende ligge på maven forskellige steder - det kan være på din arm, hen over dine lår, på din brystkasse, på puslepuden, i kravlegården osv. og nogle gange også på gulvet på et tæppe.
Når hun ligger for sig selv, så er det en god idé at have hende liggende på gulvet eller i sin kravlegård. Hun har en alder nu, hvor hun pludselig kan få vendt sig og trille omkring og ligger hun f.eks. på sofaen, så vil hun kunne risikere at falde ned og komme til skade. Når hun ligger alene, så er gulvet derfor et godt sted og samtidig er der masser af plads til at hun der kan øve sig i at trille, krybe og senere hen lære at kravle:)
Sørg for, når hun ligger på et tæppe på gulvet, at hun ligger på et blødt underlag. Hvis I f.eks. har stengulv, klinker eller lignende, kan det være en god idé at købe en madras, som hun kan tumle på eller købe bløde skumbrikker til gulvet, hvorpå du så kan lægge hendes legetæppe. Det er vigtigt, at hun ligger på et plant underlag, så hun let kan trille omkring, men samtidig skal bunden være blød, netop for at sikre, at hun ikke slår sig, når hun "taber sit hoved".
Sørg på samme måde for at du har en god madras i kravlegården. Nogle kravlegårde sælges uden madras, - og der bør være en god madras i kravlegården, ligesom der skal være i sengen.
En god madras på gulvet eller i kravlegården holder hende også mere lun, - der kan godt være træk hen over et gulv :)
Håber du kan bruge dette lidt videre.
Rigtig meget held og lykke. Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske