Svar: Transport af to børn, når man ikke har bil

15. juni 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Førstegangsforældre - lidt endnu :)

Hvor dejligt at I venter jer igen og hvor dejligt med et lille decemberbarn - stort tillykke med det:)

Når jeres datter bliver 4.5 år, så vil hun meget hurtigt blive for stor til et rullebræt på barnevognen - i stedet vil hun måske kunne cykle selv ved siden af jer. Det afhænger blandt andet af trafikken og af, hvor god motorisk hun er - om hun vil kunne lære at cykle. Nogle børn kan faktisk godt cykle på en cykel i 4-5 års alderen. Nogen starter med en cykel med støttehjul, andre lærer at cykle uden støttehjul…

Den lille ny vil kunne være i en barnestol på jeres cykel fra ca 9 måneders alderen og på den måde vil I til den tid kunne cykle sammen… Jeg tænker altså, at en mulighed er, at jeres ældste datter lærer at cykle, og at hun starter med at cykle ved siden af jer, når I går med barnevognen. Og når den lille ny bliver gammel nok til at kunne være med på cyklen, så kan I cykle sammen og jeres ældste kan cykle ved siden af jer i trafikken.

En anden mulighed er, at I køber en cykelanhænger, som I selv nævner. Og den tredje mulighed er, at I køber en ladcykel. Der er fordele og ulemper ved begge disse cykler.

Reglerne for cykelanhænger er:

Der må medtages 2 personer uanset alder, når blot totalvægtgrænsen ikke overskrides. I nogle vogne er totalvægtsgrænsen f.eks. 45 kg. I andre vogne 60 kg. I skal naturligvis undersøge reglerne for den anhænger I overvejer at købe. Tidligere var reglerne at man måtte transportere to børn under 6 år - men nu er reglerne sådan, at det afhænger af vægt.

Børnene skal være fastspændt i cykelanhængeren og skal også have cykelhjelm på. Til babyer vil man til flere vogne kunne købe en speciel indsats, som barnet placeres i. På den måde kan selv de mindste børn medbringes.

Cykelanhængeren må ikke være mere end 1 meter bred og må sammen med cyklens længde ikke være mere end 3.5 meter lang.

Hjulene skal være ...

Annonce

... afskærmede af sikkerhedsmæssige årsager - så børnene ikke kan få fingrene i klemme.

Der skal være en rød baglygte bag på anhængeren og der skal også være monteret reflekser, så vognen bliver set i mørke.

Fordelen ved i cykelanhænger er især prisen. De fås ofte til noget billigere penge end en ladcykel f.eks. gør. Derudover er der også den fordel at anhængeren kan tages af cyklen, så I ikke behøver cykle rundt med den, hvis og når I ikke har børnene med.

Ulempen er, at børnene sidder bag jer, så I ikke har opsyn med dem i trafikken og de sidder meget lavt og tæt ved vejen. Skal I op af en bakke, kan det være temmelig hårdt at træde af sted og komme op.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Den anden mulighed er ladcyklen, som er blevet mere og mere populær. De er dog noget dyrere og må siges at være lidt af en investering. Fordelen her er dog at børnene sidder foran i cyklen, så I har styr på dem og I kan kommunikere sammen. Ladcykler kører rimeligt stabilt, men det kan godt kræve lidt tilvænning at styre en ladcykel rundt i trafikken.

I en ladcykel er der plads til flere børn, bagage, indkøbsposer osv. For en ladcykel gælder at der må være to børn op til 8 år i ladcyklen. Nogle ladcykler tillader op til fire børn. Der skal være indrettet en særlig siddeplads til børnene og de skal være forsvarligt fastspændt og have cykelhjelm på. Cykel skal have det lovpligtige udstyr - ringeklokke, tre bremser, reflekser og sikkerhedsseler.

Der findes mange forskellige modeller og nogle ladcykler kan "skilles ad", så man ikke behøver køre rundt med ladet, når børnene af afleveret. Det gælder f.eks. "triobike".

Der findes rigtig mange modeller af både ladcykler og cykelanhængere på markedet og det kan være en rigtig god idé at læse om de forskellige. I kan finde forskellige tests på nette, som det kan være en god idé at se igennem.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og håber at I finder en god løsning:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder