Svar: Sut (og opfølgning)
27. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev og dejlige opfølgning - det lyder så godt, at du har fået lidt mere ro og det er super, at du fornemmer at Frederik faktisk begynder at skabe lidt mere rytme. Det lyder super fint, det du fortæller - at han begynder at sove sine lure lidt mere fast i løbet af dagen og ja - det vigtigste er naturligvis, at han trives, tager på, sover godt om natten, og i det hele taget lyder til at have det rigtig godt:)
Det kan være rigtig dejligt med en sut - men det er ikke alle børn som vil acceptere sutten og så må det være sådan. Børns suttebehov er forskelligt og hvor nogle børn har stor glæde af en sut og hvor sutten bliver deres kæreste ven, så vil sutten for andre børn ikke har nogen betydning, og små børn kan få kvalme og blive utilpasse, når man forsøger at komme en sut i munden på dem…
I kan naturligvis godt forsøge. Men der er altså desværre ikke nogen garanti for at det lykkes.
Det kan være en fordel at finde en sut, som I faconen minder om hans flaskesut. Så skal han ikke forholde sig til to forskellige sutteteknikker og det kan gøre det lettere for ham at finde ud af at sutte på sutten.
I kan prøve mellem forskellige modeller. Nogle børn vil helst have en sut i silikone, andre børn foretrækker naturgummi/latex. Nogle børn vil have en kort model, andre en lang model, atter andre en rund model og så er der også børn, som foretrækker en flad model.
Det kan nogle gange hjælpe at bevæge sutten lidt mod barnets gane, fordi sutterefleksen sidder der. Det kan også nogle gange hjælpe at holde lidt på barnets kinder hen over sutten, fordi jeres tryk mod kinderne også kan stimulere til at han begynder at sutte.
For nogle børn hjælper det at koble en sut på en stofble, så de har en ble hos sig, der efter dufter af mor eller far. Denne stofble eller lignende kan og vil ofte overgå til at blive en putteklud i stedet for en sutteklud med tiden :)
Det er en god idé at øve med sutten, når jeres dreng er glad og veltilpas, og ikke når han er ked af det. Hvis han er ked af det, så vil han naturligt protestere voldsomt over at I putter en sut i munden på ham - den hjælper ikke her :)
Det kan være en idé at øve med sutten som afslutning på et flaskemåltid. Når han spiser, så vil han naturligt være igang med at sutte og når flasken fjernes fra munden og sutten så kommes i munden, så vil han nogle gange automatisk sutte videre og på den måde lærer at acceptere den.
Andre gange kan det hjælpe at give sutten sammen med lidt kogt vand, så han får lidt at drikke samtidig med at han sutter. I kan evt. hælde lidt vand ind i mundvigene med en lille teske eller en engangsprøjte. Det er ofte også en god idé at skylle sutten i kogt afkølet vand før I giver ham den i munden, så den ikke er for tør :) Dyp IKKE sutten i sukker eller lignende.
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske