Svar: Sko

13. maj 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at dine drenge nu er begyndt at rejse sig op, stille og roligt vil de naturligt begynde at gå rundt ved møblerne, holde ved bordet, bevæge sig sidelæns og også begynde at tage små skridt mere og mere selvstændigt ud i verden - og du må gerne give dem et par små sko. Ikke fordi at skoene lærer dem at gå, men fordi det er med til at sikre, at de bedre kan stå fast.

Du har ret i at børn som udgangspunkt ikke skal have sko før de begynder at tage et par skridt, men du har også ret i at man også nogle gange må tænke lidt praktisk og når I er ude, så er det rart, at de har lidt på fødderne og i løbet af de næste par måneder, vil de naturligvis begynde at kravle mere rundt udenfor og her også rejse sig, stå på jorden osv. og så kan det være rart med sko.

Du kan overveje om de lige nu vil have glæde af det man kalder for kravlesko. Det er helt bløde skindsko ofte med en ruskindssål. Det er en sko med fast hælkappe, som gør at skoen sidder godt fast på foden og samtidig er den helt blød og vejer næsten ikke noget - så drengene kan vænne sig til at have noget på fødderne, samtidig med at de får fornemmelsen af at stå mere fast. En kravlesko er normalt til indendørs brug og tåler ikke vand, men det er et par måneder de kan bruge den og herefter skal der en anden sko til, så bruger de kravleskoene ude, så går det sandsynligvis også. Kravlesko kaldes også nogle gange "Prewalker".

En anden mulighed er at købe det man kalder for en "begynder sko", som er ...

Annonce

... en skindsko med gummisål, så den kan bruges udenfor og har en vis slidstyrke. Den kan være med snøre eller velcro, det afhænger af mærket. Disse sko vil man normalt anbefale, når drengene begynder at tage et par skridt på egen hånd. Det er en sko med fast hælkappe, en lille støvlet, som støtter rigtig godt om foden og hælen, samtidig med at den er let og bøjelig. Når man holder skoen i hånden, skal den være let og du skal kunne bøje den mellem dine fingre, så du har fornemmelsen af at den giver efter i sålen, når barnet går.

Når det bliver rigtig sommer og varmt og hvis dine drenge er begyndt at gå mere rundt, så kan de måske have glæde af et par sandaler - men det er ikke sikkert. Faktisk kan du købe "begynder sko", som er en slags "starter sandal". Det vil sige en sko, der stadig har fast hælkappe og snude, så den sidder godt på foden, men som er mere åben og dermed ikke så varm. Så i forhold til årstiden, så vil det måske være en idé at I kikker efter en "begynder sko" eller "begynder sandal".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børnesko er jo ret dyre og bruges ofte kun få måneder, så er de enten slidt op eller er blevet for små.. Og når man har tvillinger, kan man hurtigt få købt rigtig mange sko. Dine dreng er nødt til at prøve forskellige modeller på, for at du kan fornemme, hvad de vil bruge, hvad der sidder bedst på deres fødder og hvad der fungerer hos jer - men det er helt okay at du med den alder de har og det de nu bevæger sig rundt, går ud og ser hvad I kan få :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder