Svar: Sko
13. maj 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at dine drenge nu er begyndt at rejse sig op, stille og roligt vil de naturligt begynde at gå rundt ved møblerne, holde ved bordet, bevæge sig sidelæns og også begynde at tage små skridt mere og mere selvstændigt ud i verden - og du må gerne give dem et par små sko. Ikke fordi at skoene lærer dem at gå, men fordi det er med til at sikre, at de bedre kan stå fast.
Du har ret i at børn som udgangspunkt ikke skal have sko før de begynder at tage et par skridt, men du har også ret i at man også nogle gange må tænke lidt praktisk og når I er ude, så er det rart, at de har lidt på fødderne og i løbet af de næste par måneder, vil de naturligvis begynde at kravle mere rundt udenfor og her også rejse sig, stå på jorden osv. og så kan det være rart med sko.
Du kan overveje om de lige nu vil have glæde af det man kalder for kravlesko. Det er helt bløde skindsko ofte med en ruskindssål. Det er en sko med fast hælkappe, som gør at skoen sidder godt fast på foden og samtidig er den helt blød og vejer næsten ikke noget - så drengene kan vænne sig til at have noget på fødderne, samtidig med at de får fornemmelsen af at stå mere fast. En kravlesko er normalt til indendørs brug og tåler ikke vand, men det er et par måneder de kan bruge den og herefter skal der en anden sko til, så bruger de kravleskoene ude, så går det sandsynligvis også. Kravlesko kaldes også nogle gange "Prewalker".
En anden mulighed er at købe det man kalder for en "begynder sko", som er en skindsko med gummisål, så den kan bruges udenfor og har en vis slidstyrke. Den kan være med snøre eller velcro, det afhænger af mærket. Disse sko vil man normalt anbefale, når drengene begynder at tage et par skridt på egen hånd. Det er en sko med fast hælkappe, en lille støvlet, som støtter rigtig godt om foden og hælen, samtidig med at den er let og bøjelig. Når man holder skoen i hånden, skal den være let og du skal kunne bøje den mellem dine fingre, så du har fornemmelsen af at den giver efter i sålen, når barnet går.
Når det bliver rigtig sommer og varmt og hvis dine drenge er begyndt at gå mere rundt, så kan de måske have glæde af et par sandaler - men det er ikke sikkert. Faktisk kan du købe "begynder sko", som er en slags "starter sandal". Det vil sige en sko, der stadig har fast hælkappe og snude, så den sidder godt på foden, men som er mere åben og dermed ikke så varm. Så i forhold til årstiden, så vil det måske være en idé at I kikker efter en "begynder sko" eller "begynder sandal".
Børnesko er jo ret dyre og bruges ofte kun få måneder, så er de enten slidt op eller er blevet for små.. Og når man har tvillinger, kan man hurtigt få købt rigtig mange sko. Dine dreng er nødt til at prøve forskellige modeller på, for at du kan fornemme, hvad de vil bruge, hvad der sidder bedst på deres fødder og hvad der fungerer hos jer - men det er helt okay at du med den alder de har og det de nu bevæger sig rundt, går ud og ser hvad I kan få :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske