Svar: Seng, dyne, pude til stor dreng
17. marts 2014
Alder:
5 år, 4 mdr.
Kære "Mor"
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé med en større og mere åben seng til din dreng nu og han er jo vant til at sove i mange forskellige senge, alt efter om han er hjemme, sover hos far eller er hos morfar og mormor :)
Og du har købt en køje-seng til ham. Den er parat, så han kan få lavet nyt værelse, få ny seng og føle sig "stor og skoleklar" :) Og det er rigtig fint.
Jeg mener at de fleste producenter skriver at køjesenge er fra 6 års alderen, fordi man ikke regner med at børn før denne alder, vil kunne finde ud af at kravle ud af øverste køje og søge forældrene om natten. De vil altså kunne risikere at falde, når de er på vej ud af sengen eller vil kunne ryge ud af sengen, hvis de ligger meget uroligt... Det vil ældre børn og voksne naturligvis også kunne, men her vil vi ofte være lidt mere bevidst om, hvor vi ligger.
Om din dreng vil kunne det nu - måske. Han kan jo fint sove i køjeseng hos far og er ikke faldet ud af sengen der og han lærer sandsynligvis hurtigt at kravle ind og ud af sengen, fordi han er vant til det hos far... Hvis han synes det er for højt at skulle sove i køjeseng derhjemme, så kan I jo også i en periode og indtil han føler sig klar, lade ham sove på en madras på gulvet... Med den alder han har, synes jeg roligt du kan beholde den seng du har købt, han skal nok komme til at bruge den :)
Sammen med en seng i fuld størrelse hører ofte også dyne og pude i fuld størrelse. Og de fleste børn skifter juniordynen ud med en voksendyne i 5-6 års alderen. Han må også gerne få en rigtig hovedpude - ikke for høj og for hård, men en pude, som stadig passer til at han er barn :) Han vil sandsynligvis elske at få "sit eget voksne sæt"...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske