Svar: Skråstol, bumbo stol og lignende
10. december 2013
Alder:
1 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det allerbedst for jeres datter er at ligge på et tæppe eller være i jeres favn. Når hun ligger på et tæppe, så styrker hun sin krop, hun kan øve sig i at ligge på maven, løfte hovedet fra underlaget, styrker på den måde sin ryg og nakke og lærer at holde hovedet selv. Hun lærer stille og roligt at trille, - både at trille fra mave til ryg og omvendt fra ryg til mave. Hun lærer at dreje om sin egen akse, hun lære at sparke med benene, begynder at krybe og kravle - alt sammen sker, fordi hun ligger på et tæppe og bruger sig selv motorisk.
Når hun er i jeres favn, så vil hun naturligt blive bevæget. Hun kan række sig frem, falde lidt til siden, kaste sig bagover osv, godt støttet af jeres hænder. Hun øver sin balance hos jer, hvor hun er helt sikker, samtidig med at det er trygt og dejligt for hende. Og så skifter hun naturligt stilling, når hun er hos jer. I hopper lidt med hende, flytter hende lidt fra den ene arm til den anden, fra det ene lår til det andet. Nogle gange ligger hun i jeres favn og kikker på jer, andre gange bærer I hende rundt, hvor hun ligger og kikker på verden. Nogle gange sidder hos hos jer, andre gange ligger hun på maven hos jer - hun vil naturligt have mange forskellige stillinger, når hun sidder hos jer og det er rigtig godt for hendes motoriske udvikling, styrke og balance.
I en skråstol og i en bumbostol vil hun sidde passivt. Hun vil ikke styrke sin motorik og det vil ikke tilføre hende en god balance eller lignende. Mange børn kan dog godt lide at sidde i en skråstol, fordi de kommer op og har mere udsyn og de kan derfor sidde og følge med i hvad der sker. Samtidig vipper stolen, når de forsøger at sparke med benene og bevæge sig og de kan naturligt godt lide den bevægelse. Og derfor synes mange forældre også, at det er rigtig dejligt med en skråstol - barnet er glad for at sidde i den, og det er praktisk at kunne placere barnet der, når man f.eks gerne selv vil have lidt mad, ordne vasketøj og andet.
Og der sker naturligt ikke noget ved at have hende i en skråstol en halv time en gang imellem. Det man skal være opmærksom på er, hvor meget hun reelt sidder, for hun bør ikke sidde for meget. Når hun sidder i skråstolen, så vil hun bruge sine mavemuskler og halsmuskler - det vil sige at hun bliver "styrket på forsiden" og får ikke styrket sin ryg og nakken - og det er rigtig skidt. For det er netop nakke og ryg der skal styrkes, for at hun kan lære at sidde, krybe, kravle osv.
Når hun sidder i skråstolen, så vil hun naturligt også have et vist pres på sit hoved og det kan gøre at hun får et fladt baghoved eller et skævt tryg af kraniet, fordi hovedet hele tiden støder ind i noget. Når hun ligger på maven på gulvet, er der ikke noget pres på hendes hoved og det er med til at give en rundere hovedfacon og dermed med til at sikre at man undgår "lejringsbetinget skævhed af kraniet".
Brug af skråstol skal derfor vurderes ud fra, hvor meget hun sidder i f.eks. autostol. Denne stol skal hun sidde i, fordi det handler om sikkerhed, så her er ikke noget at diskutere. Men autostolen er til brug i bilen! Og rigtig tit ser man, at børn sættes i autostol, så kører man op for at handle, kører autostolen rundt i indkøbsvognen, sætter den ud i bilen igen og kommer hjem - og hvis man så her også sætter barnet i en skråstol, ja så bliver det for meget. Barnet har bedst af at ligge - blive kørt i autostolen i bilen, komme ud og ligge i lift eller barnevogn imens man handler og blive sat i autostolen i bilen hjem igen - og hjemme, så ligge og tumle på gulvet.
Og ja - en skråstol kan sættes op på bordet og I er på den måde alle sammen med ved middagsbordet - men der er også altid en risiko for at den falder ned, og hun kan komme frygteligt til skade.
Brug af skråstol skal derfor minimeres - det er ikke forbudt, men man skal overveje, hvad man gør og hvorfor. Det er vigtigt, at hun får så meget styrke i kroppen, at hun kan sidde med ved bordet i høj stol, når hun bliver omkring 6 måneder :)
Og med hensyn til Bumbostol, så bør børn ikke sidde før de kan. Et barn som ikke rent fysisk er stærk nok i kroppen til at sidde selv, bør ikke sidde holdt af puder eller andet. For at vurdere om barnet er parat til at sidde, så skal man kikke på barnet. Et barn, der er parat til at sidde, vil sidde med rank ryg. Hvis og når barnet krummer i ryggen, falder til siden eller forover, så skal barnet ligge og ikke sidde.
Jeg ved godt at producenten af bumbostolen skriver, at den kan bruges fra børn er 6 uger - men det er ikke gavnligt for barnets motoriske udvikling og jeg vil ikke anbefale den til børn under 6 måneder. Producenten skriver også at den kan bruge som et "et ekstra sæt hænder / Bumbo Baby Seat is definitely the extra set of hands you have always been looking for" og nu med bord til der "giver forældre en pause fordi babyer ønsker at sidde i bumbostolen lægere / gives parents a break because babies want to stay in the Bumbo Seat longer" ... det går altså ikke.
Bumbostolen kan bruges som en høj stol, men hvor man kan se et formål med at barnet kan sidde tæt ved jordet. Det kan f.eks. være i sandkassen .. I DK er jorden i mange måneder kold, fugtig osv. og i dagplejen, hvor børnene kan sidde sammen i sandkassen i en bumbostol og hvor dagplejer måske har brug for et par ekstra hænder, kan jeg se at den har værdi. Her vil den kunne beskytte børn mod træk og kulde og vil være helt fin at bruge.
Men stole skal ikke bruges som babysittere - heller ikke selvom de har vundet priser:)
Alternativer til disse ting kunne være en "sansegynge" eller til de større børn en "babygynge" (IKKE en hoppegynge!). Det kunne også være en bilibo eller en tummelumsk. Det er med til at styrke barnets motorisk udvikling og stimulerer barnet langt bedre end at sidde i en stol :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske