Svar: Retning klapvogn
14. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Nybagt mor i udlandet
Tak for dit brev :)
Jeg tror der er ligeså mange meninger om hvorvidt en klapvogn skal vende fremad eller bagud, som der er forældre og fagfolk .. Min umiddelbare tanke er, at så længe der er tale om et barn på kun 6 måneder, så ville jeg altid vælge en klapvogn, hvor barnet kikker på mig. Altså vælge din Odder barnevogn med rygstøtte.
Det er rigtigt spændende for børn at sidde og kikke på verden, men det er også meget overvældende. Der er rigtig mange lyde, lys, dufte, - alle deres sanser bliver bombarderet og små børn har brug for at kunne kikke på deres forældre. De har brug for at se på os, spejle sig i os og ud fra de signaler vi sender, finde ud af at om det de oplever er okay eller noget de skal være bange for. Derfor bør forældre og barn efter min mening kunne kikke på hinanden, når man er ude at gå.
I vil kunne pludre sammen, du vil kunne sætte lidt ord på de ting I går forbi og de ting I oplever og på en måde opleve verden sammen. I takt med at hun bliver ældre og selv skal sige ord, så vil det være af stor betydning at I taler om de ting I kommer forbi - "hov der var en bus, bbrr siger den", "der er en hund, vov-vov" osv.
Samtidig vil du også kunne se på din datter, når hun begynder at blive træt, begynder at hænge i ryggen og har brug for at blive lagt ned og hvile sig. Du vil også kunne se på hende om hun trives og har det godt, kunne se hendes farver, vurdere vejrtrækning, om hun fryser, skal have pudset næse osv. Du får en masse informationer omkring hende og hendes velbefindende, når I kører og du kan se hende og det synes jeg personligt er vigtigt og også rart at kunne :) Du vil også kunne se om det blæser hende i ansigtet, om solen skinner hende i ansigtet osv. og du vil kunne vende vognen og trille hende, så hun ikke bliver generet af lys og luft.
Det er rigtigt at rygstøtten i Odder barnevognen kun er til ryggen. I starten vil hun sandsynligvis sidde rigtigt op, holde armene i kanten af vognen og når hun så begynder at blive træt, så vil hun lægge sig tilbage og hvile ryggen på rygstøtten. Her kan du trække hende lidt ned i vognen, så hun får lidt mere støtte også ved hovedet og når hun så er parat, så kan du lægge hende fladt ned, hvor hun så vil kunne ligge godt og sove godt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske