Svar: Retning klapvogn

14. februar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Nybagt mor i udlandet

Tak for dit brev :)

Jeg tror der er ligeså mange meninger om hvorvidt en klapvogn skal vende fremad eller bagud, som der er forældre og fagfolk .. Min umiddelbare tanke er, at så længe der er tale om et barn på kun 6 måneder, så ville jeg altid vælge en klapvogn, hvor barnet kikker på mig. Altså vælge din Odder barnevogn med rygstøtte.

Det er rigtigt spændende for børn at sidde og kikke på verden, men det er også meget overvældende. Der er rigtig mange lyde, lys, dufte, - alle deres sanser bliver bombarderet og små børn har brug for at kunne kikke på deres forældre. De har brug for at se på os, spejle sig i os og ud fra de signaler vi sender, finde ud af at om det de oplever er okay eller noget de skal være bange for. Derfor bør forældre og barn efter min mening kunne kikke på hinanden, når man er ude at gå.

I vil kunne pludre sammen, du vil kunne sætte lidt ord på de ting I går forbi og de ting I oplever og på en måde opleve verden sammen. I takt med at hun bliver ældre og selv skal sige ord, så vil det være af stor betydning at I taler om de ting I kommer forbi - "hov der var en bus, bbrr siger den", "der er ...

Annonce

... en hund, vov-vov" osv.

Samtidig vil du også kunne se på din datter, når hun begynder at blive træt, begynder at hænge i ryggen og har brug for at blive lagt ned og hvile sig. Du vil også kunne se på hende om hun trives og har det godt, kunne se hendes farver, vurdere vejrtrækning, om hun fryser, skal have pudset næse osv. Du får en masse informationer omkring hende og hendes velbefindende, når I kører og du kan se hende og det synes jeg personligt er vigtigt og også rart at kunne :) Du vil også kunne se om det blæser hende i ansigtet, om solen skinner hende i ansigtet osv. og du vil kunne vende vognen og trille hende, så hun ikke bliver generet af lys og luft.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtigt at rygstøtten i Odder barnevognen kun er til ryggen. I starten vil hun sandsynligvis sidde rigtigt op, holde armene i kanten af vognen og når hun så begynder at blive træt, så vil hun lægge sig tilbage og hvile ryggen på rygstøtten. Her kan du trække hende lidt ned i vognen, så hun får lidt mere støtte også ved hovedet og når hun så er parat, så kan du lægge hende fladt ned, hvor hun så vil kunne ligge godt og sove godt.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder