Svar: Vedr. uld og børneeksem

29. november 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det er helt rigtigt at man skal være opmærksom på uld og børneeksem. Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos raske børn. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og tørrer derfor meget let ud. Den føles ru og kløende. Derfor vil børn med børneksem godt kunne føle at uldent tøj kradser og klør ekstra meget - de små uldfibre kan irritere huden ekstra.

Børn med børneeksem kan dog godt have stor glæde af uld, netop fordi det hjælper huden med at temperaturregulere, man kan sige at deres hud "bedre kan ånde" og naturligt holdes tør og varm. Man skal generelt være opmærksom på at når man bruger uld, så skal barnet har lidt mindre tøj på og de små prikker eller rødme, man nogle gange kan se på barnets hud ikke skyldes eksem, men skyldes at der har været for mange lag tøj ...

Man ...

Annonce

... kan med fordel vælge en blanding af uld/bomuld. Her vil vævningen ofte være lavet sådan, at bomulden vender ind mod kroppen og ulden er yderst - man kan ikke se det, men det er vævet, så det fungerer sådan. Man kan også købe uld/silke, som fungerer rigtig godt, men som er dyrere. Og derudover kan man sagtens gøre det du foreslår - have bomuld inderst og så f.eks. en trøje af uld yderst. Det har ikke samme effekt som en 100 % ren uld, men det er stadig godt at bruge uld som yderste lag:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn med børneeksem vil reagere på lanolinen i ulden. Lanolin er et fedtstof, som udvindes fra fåreuld og det findes i mange forskellige produkter - både i uldundertøj osv. men også i kosmetik, hudplejemidler, sæbe osv. Har man et barn, der reagerer allergisk på lanolin, så skal man naturligvis ikke bruge uld.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder