Svar: Vedr. uld og børneeksem
29. november 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det er helt rigtigt at man skal være opmærksom på uld og børneeksem. Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos raske børn. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og tørrer derfor meget let ud. Den føles ru og kløende. Derfor vil børn med børneksem godt kunne føle at uldent tøj kradser og klør ekstra meget - de små uldfibre kan irritere huden ekstra.
Børn med børneeksem kan dog godt have stor glæde af uld, netop fordi det hjælper huden med at temperaturregulere, man kan sige at deres hud "bedre kan ånde" og naturligt holdes tør og varm. Man skal generelt være opmærksom på at når man bruger uld, så skal barnet har lidt mindre tøj på og de små prikker eller rødme, man nogle gange kan se på barnets hud ikke skyldes eksem, men skyldes at der har været for mange lag tøj ...
Man kan med fordel vælge en blanding af uld/bomuld. Her vil vævningen ofte være lavet sådan, at bomulden vender ind mod kroppen og ulden er yderst - man kan ikke se det, men det er vævet, så det fungerer sådan. Man kan også købe uld/silke, som fungerer rigtig godt, men som er dyrere. Og derudover kan man sagtens gøre det du foreslår - have bomuld inderst og så f.eks. en trøje af uld yderst. Det har ikke samme effekt som en 100 % ren uld, men det er stadig godt at bruge uld som yderste lag:)
Nogle børn med børneeksem vil reagere på lanolinen i ulden. Lanolin er et fedtstof, som udvindes fra fåreuld og det findes i mange forskellige produkter - både i uldundertøj osv. men også i kosmetik, hudplejemidler, sæbe osv. Har man et barn, der reagerer allergisk på lanolin, så skal man naturligvis ikke bruge uld.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske