Svar: Uldsokker
22. november 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Ulla
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt så er det ikke en god idé med flere sokker på i Gore-tex støvler, Jo flere lag sokker eller jo tykkere sokker barnet har på, jo sværere har fødderne ved at ånde og texmembranen har sværere ved at virke. Ekstra tykke sokker er normalt ikke nødvendigt, netop fordi tex-membranen sørger for at fugt fra fødderne transporteres væk og derved holdes fødderne tørre.
Som tommelfingerregel anbefales at barnet ikke har strømper på der er tykkere end en tennissok (tennissokker anbefales dog ikke!). Det anbefales at sokkerne er i uld eller i kunststof, fordi dette er svedtransporterende materialer - i modsætning til bomuld, der bliver fugtigt og det er netop de fugtige, klamme fødder, der får barnet til at fryse.
En sok/strømpe i ren uld eller kunstof er derfor at foretrække og det er umiddelbart ikke en god løsning at give bomuld inderst og uld yderst.
Vælger du at købe en bomuldsstrømpe, der er blandet med uld eller kunststof, så bør bomulden ikke udgøre mere end 40% af blandingen ... Og sokker der består 100% af bomuld bør ikke bruges sammen med Gore-tex støvler.
Til børn der ikke er glade for uld, kan det i stedet anbefales at købe skistrømper eller løbestrømper til børn, lavet i kunststof. Det laver blandt andet det tyske firma Falke og de producerer strømper fra str. 19-38 ... Større børn med større fødder kan bruge strømper til voksne.
Falke har blandt andet produkter der består af 20% Uld, 45% Polypropylen, 10% Polyamid, 45% Akryl eller f.eks. strømper med bomuld i blandingen 35% Bomuld, 50% Polypropylen, 15% Polyamid. Deres strømper har ofte ingen generende sømme og laves, så der er forskel på venstre og højre fod, så strømpen har perfekt pasform. Du kan nogle gange være heldig at finde dem på tilbud ved at søge på nettet .. :)
Måske findes der også dansk producerede strømper, der vil være egnede, det ved jeg desværre ikke ...:)
Håber dette hjælper lidt videre, forsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske