Svar: Uldsokker

22. november 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Ulla

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt så er det ikke en god idé med flere sokker på i Gore-tex støvler, Jo flere lag sokker eller jo tykkere sokker barnet har på, jo sværere har fødderne ved at ånde og texmembranen har sværere ved at virke. Ekstra tykke sokker er normalt ikke nødvendigt, netop fordi tex-membranen sørger for at fugt fra fødderne transporteres væk og derved holdes fødderne tørre.

Som tommelfingerregel anbefales at barnet ikke har strømper på der er tykkere end en tennissok (tennissokker anbefales dog ikke!). Det anbefales at sokkerne er i uld eller i kunststof, fordi dette er svedtransporterende materialer - i modsætning til bomuld, der bliver fugtigt og det er netop de fugtige, klamme fødder, der får barnet til at fryse.

En sok/strømpe i ren uld eller kunstof er derfor at foretrække og det er umiddelbart ikke en god løsning at give bomuld inderst og uld yderst.

Vælger du at købe en bomuldsstrømpe, der er blandet med uld eller kunststof, ...

Annonce

... så bør bomulden ikke udgøre mere end 40% af blandingen ... Og sokker der består 100% af bomuld bør ikke bruges sammen med Gore-tex støvler.

Til børn der ikke er glade for uld, kan det i stedet anbefales at købe skistrømper eller løbestrømper til børn, lavet i kunststof. Det laver blandt andet det tyske firma Falke og de producerer strømper fra str. 19-38 ... Større børn med større fødder kan bruge strømper til voksne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Falke har blandt andet produkter der består af 20% Uld, 45% Polypropylen, 10% Polyamid, 45% Akryl eller f.eks. strømper med bomuld i blandingen 35% Bomuld, 50% Polypropylen, 15% Polyamid. Deres strømper har ofte ingen generende sømme og laves, så der er forskel på venstre og højre fod, så strømpen har perfekt pasform. Du kan nogle gange være heldig at finde dem på tilbud ved at søge på nettet .. :)

Måske findes der også dansk producerede strømper, der vil være egnede, det ved jeg desværre ikke ...:)

Håber dette hjælper lidt videre, forsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre