Svar: En håndfuld spørgsmål om uld

6. oktober 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Charlotte

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål om uld :)

Tøj i 100 % uld er det optimale. Nogle børn synes dog at ren uld kradser lidt og her kan en uld/bomuld være en rigtig god idé. Det er vævet sådan, at bomulden sidder ind mod kroppen og ulden yderst (uden at man kan se det). Derfor synes nogle børn at det er rarere at have på og det skønnes at uld/bomuld har 75% af egenskaberne i forhold til en 100% uld.

Der er ingen grund til at udskifte hele garderoben, for at få glæde af uldens egenskaber. I forhold til at holde kroppen tør, så er det nok at bruge uldundertøj og derudover kan du bruge almindeligt tøj - også i bomuld. Du kan således også bruge bomuldsstrømper og vil du give din dreng lidt ekstra varme på fødderne, så kan du give ham et par sutsko på i uld.

Fleece er altid lavet i syntetiske materialer. Derfor kan det ikke regulere kropstemperaturen på same måde som uld. Men igen, vil det at din dreng har uld inderst på kroppen hjælpe ham - også hvis han puttes i en fleecedragt. Du kan dog også sagtens købe en sovedragt i uld. Man kan få dragter i "børstet uld", det er tykt og lækkert - og kradser normalt ikke.

Jo koldere det er, jo mere glæde kan man naturligt have af at bruge flere lag uld. Du kan derfor godt give din dreng uldundertøj på og så f.eks. en bomuldsbluse og slutte af med en vest i uld eller en trøje i uld. Ulden inderst holder kroppen tør, og eventuel fugt bliver ledt videre til bomuldslaget. Når du så bruger en uldvest eller uldtrøje til sidst, så sikrer du afslutningsvis et dejligt lunt isolerende lag på en kold dag.

Hvis du bruger tre lag uld og også putter ham i en ulddragt, så kan han godt få det for varmt ... Du er nødt til at forsøge dig lidt frem og sammensætte hans tøj efter, hvordan han virker til at ...

Annonce

... have det bedst. Og sammensætningen af tøj vil naturligt kunne variere fra nu og de næste måneder og hele vinteren igennem.

Børn bør, når det er koldt, have en hue på, når de sover ude. Det kan f.eks. være en elefanthue og den må gerne være i uld eller i uld/bomuld - igen hvor bomulden vender ind mod huden og ulden er yderst.

Uldtøj findes i mange prisklasser - som du måske har set, så har jeg en serie i Føtex, som er lidt billigere, men stadig samme gode kvalitet :) Du kan som sagt sagtens blande uldtøj med det normale tøj ud over.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om personalet i vuggestuen vil give ham en natdragt på .. tja, måske. Men jeg tænker, at hvis han har uldundertøj inderst og sit normale tøj på yderst og så puttes med en vest, trøje eller lignende og derudover i en dragt, så burde han være klædt fint på.

Og når alt dette er sagt, så skal du huske, at der er mange andre faktorer der spiller ind på, hvorvidt I kan gå vinteren igennem uden for mange sygedage. Det er f.eks. vigtigt at man har en god håndhygiejne, det vil sige at man vasker hænder på både sig selv og sit barn i forbindelse med bleskift, spisning og når der pudses næse. Det er vigtigt at legetøj, sutter, puttebamser og -klude vaskes jævnligt. Det er vigtigt at barnet får en sund og varieret kost - herunder at barnet f.eks. tilbydes fisk. Det har betydning, hvor mange børn der passes sammen på lille plads, om børnene kommer ud og får frisk luft, og børnenes alder spiller også ind. Det siges at det tager 2 vintre at opbygge et stærkt immunforsvar, så derfor er børn under 2 år naturligt ofte meget syge ... osv. Der er rigtig mange faktorer. Uld er godt og det kan hjælpe rigtig mange børn og jeg synes bestemt du skal forsøge det, men det er desværre ikke hele løsningen :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.