Svar: Sut til nyfødt eller ej

30. april 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Anne

Alle børn bliver født med et suttebehov og dette behov skal som udgangspunkt stilles ved brystet - for på den måde dannes der mælk og barnets overlevelse sikres.

En narresut eller en pacifier, som det hedder på engelsk anbefales derfor ikke i de første uger. Det er vigtigt at amningen etableres før sutten introduceres. Hvis man giver sit barn en sut, så risikerer man at barnet bruger unødige kræfter på at die på den og derfor ikke har kræfter nok til at die og få mælk nok på brystet.

Undersøgelser viser at børn der bruger sut ofte dier en gang mindre i døgnet end børn der ikke får sut. Og man skal naturligvis være opmærksom på, når man giver barnet sutten, at barnet har fået mælk nok ved brystet. Et barn der dier 5-6 gange i døgnet og måske kun lige knap og nap øger sin vægt, skal man være påpasselig med at give en sut, hvorimod et barn der dier 10-12 gange i døgnet og tager rigtig godt på, godt kan have glæde af en sut - og det kan mor også, fordi det kan være rart at brystet bliver aflastet lidt ...

En sut bør som udgangspunkt ikke gives for at "holde barnet hen". Et barn der vågner og er sulten bør få mælk og bør få sit behov dækket. Skal barnet skiftes, så bør man være hurtig til at skifte barnet og få barnet lagt til og ikke give sutten på puslebordet før ...

Annonce

... amning. Sutten kan gives, når barnet har spist og efterfølgende måske har brug for at die lidt, før det falder i søvn.

Så i den første tid hvor I får jeres lille pige, så vil det være rigtig fint at lægge hende til brystet, når hun viser behov for at die. På den måde får du stimuleret til mælk og amningen etableres stille og roligt. Når amningen i løbet af ca 3 uger er ved at være etableret, når I ved at hun tager fint på osv. og du fornemmer at der er masser af mælk til hende, så kan du vurdere om hun har brug for en sut. Det kan f.eks. være at hun efter at have spist godt hos dig, har svært ved at falde til ro. Hun dufter din mælk og søger igen og igen, uden at hun er sulten og en sut og det at ligge hos far, som ikke dufter af mælk, kan måske være det der gør at hun falder til ro.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være at hun spiser rigtig godt og tager rigtig godt på, men måske har lidt ondt i maven og svært ved at kapere luften. Måske har hun svært ved at bøvse og prutter mere. Her kan en sut også være en god idé, fordi det at sutte også sætter gang i mave- og tarmbevægelserne og hjælper mælk og luft igennem hele systemet.

Men en sut er ikke noget hun skal have. Det kan være en redning for nogle, men for andre kan den helt undværes. I må se hvad tiden bringer :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to