Svar: Hue til sommer
25. marts 2012
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
At give jeres datter hue på løser ikke nødvendigvis din datter øreproblemer. Der er mange faktorer som spiller ind, det er ikke kun et spørgsmål om at barnets ører ikke må få træk, men om at barnet i det hele taget ikke må få træk og blive kold - heller ikke på brystet, på benene og på fødderne.
Derudover så kommer sundhed jo også indefra og Immunforsvaret styrkes ved at du sikrer din datter sund kost og ernæring, vitaminer. Det er f.eks. vigtigt at du giver hende fisk, fordi fisk indeholder f.eks. Selen, der kan virke som antioxidant.
Indeklima har betydning og det er vigtigt med frisk luft. Der skal luftes ud dagligt og støvsuges og tørres støv af en gang om ugen. Tobaksrygning, passiv rygning, hygiejne osv. alt sammen spiller ind på mellemørebetændelse og øreproblemer.
Når vi når april måned er det ofte ikke længere nødvendigt at give børn hue på. Og det er også vigtigt at barnet kan komme af med varmen og regulere sin temperatur netop fra hovedet.
Hvis det er lidt køligt om morgenen kan du godt vælge en hue som indeholder måske både uld og bomuld, fordi ulden kan være med til at temperaturregulere, men stille og roligt i takt med at sommeren kommer og det bliver varmere i vejret, så vil det være bedre at din datter får en sommerhat/bøllehat på. Den kan både læ lidt for vinden og kan også skærme for solen. Elefant hue og halsedisse er til vinterbrug.
Med hensyn til uldundertøj, så anbefales det ofte fra septemer til februar. Du kan naturligvis godt bruge det et par måneder endnu, fordi det temperaturregulerer, også i uld/bomuld typerne og vi har jo ofte tendens til at klæde os for lidt på, når vejret skifter fra koldt til varmt og solens stråler titter frem. Så lige nu i overgangsperioden, hvor det naturligt kan være svært helt at finde ud af, hvad man skal have på, så kan uld/bomuld være en god idé. Men i sommerperioden vil jeg normalt anbefale at man bruger bomuld.
Det er rigtig dejligt at din mor er god til at strikke og sy, man kan faktisk lave den sødeste bøllehat enten ved at strikke, hækle eller sy .. så jeg vil foreslå at mormors påskeprojekt skal være en sommerhat til lillepigen .. :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske