Svar: Hue til sommer

25. marts 2012

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

At give jeres datter hue på løser ikke nødvendigvis din datter øreproblemer. Der er mange faktorer som spiller ind, det er ikke kun et spørgsmål om at barnets ører ikke må få træk, men om at barnet i det hele taget ikke må få træk og blive kold - heller ikke på brystet, på benene og på fødderne.

Derudover så kommer sundhed jo også indefra og Immunforsvaret styrkes ved at du sikrer din datter sund kost og ernæring, vitaminer. Det er f.eks. vigtigt at du giver hende fisk, fordi fisk indeholder f.eks. Selen, der kan virke som antioxidant.

Indeklima har betydning og det er vigtigt med frisk luft. Der skal luftes ud dagligt og støvsuges og tørres støv af en gang om ugen. Tobaksrygning, passiv rygning, hygiejne osv. alt sammen spiller ind på mellemørebetændelse og øreproblemer.

Når vi når april måned er det ofte ikke længere nødvendigt at give børn hue på. Og det er også vigtigt at barnet kan komme af med varmen og regulere sin temperatur netop fra hovedet.

Hvis det er lidt køligt om morgenen kan du godt vælge en hue som indeholder måske både uld og bomuld, ...

Annonce

... fordi ulden kan være med til at temperaturregulere, men stille og roligt i takt med at sommeren kommer og det bliver varmere i vejret, så vil det være bedre at din datter får en sommerhat/bøllehat på. Den kan både læ lidt for vinden og kan også skærme for solen. Elefant hue og halsedisse er til vinterbrug.

Med hensyn til uldundertøj, så anbefales det ofte fra septemer til februar. Du kan naturligvis godt bruge det et par måneder endnu, fordi det temperaturregulerer, også i uld/bomuld typerne og vi har jo ofte tendens til at klæde os for lidt på, når vejret skifter fra koldt til varmt og solens stråler titter frem. Så lige nu i overgangsperioden, hvor det naturligt kan være svært helt at finde ud af, hvad man skal have på, så kan uld/bomuld være en god idé. Men i sommerperioden vil jeg normalt anbefale at man bruger bomuld.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er rigtig dejligt at din mor er god til at strikke og sy, man kan faktisk lave den sødeste bøllehat enten ved at strikke, hækle eller sy .. så jeg vil foreslå at mormors påskeprojekt skal være en sommerhat til lillepigen .. :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!