Svar: Vil ikke holde i hånden, gå-sele?

22. januar 2012

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

For 40 år siden var gå-seler meget brugt, men så forsvandt de ud af markedet i en årrække. De er dog blevet mere og mere populære igen, især i udlandet, men også herhjemme ser jeg nu en gang imellem børn i gå-seler og for 10 år siden, så jeg ingen ...

Men er det godt? - Både ja og nej ...

Som udgangspunkt så er det godt, hvis man kan lære sit barn at holde i hånd og lytte efter hvad mor og far siger. Og det er vores ansvar som forældre, at sikre at barnet ikke kan løbe sin vej og komme til skade.

Jeres datter SKAL holde i hånd, når I går langs trafikerede veje og gader eller når I krydser en vej - og hvis hun ikke vil holde i hånd, så må hun enten bæres (også selvom hun sparker) eller placeres i sin klapvogn (også selvom hun protesterer), når det handler om trafik og sikkerhed.

Og en gå-sele må ikke forhindre at hun lærer dette ... og det er her problemet måske opstår. For det nytter ikke noget at man giver sit barn en gå-sele på og lader barnet løbe rundt i den radius selen nu tillader, man skal jo stadig lærer sit barn reglerne i trafikken og når mor og far siger "stop!" ja så stopper man og når mor og far siger "du skal holde mig i ...

Annonce

... hånden", så holder man i hånden. Gå selen må ikke udelukke at man lærer sit barn dette.

Modsat, så kan en gå-sele også nogle gange være praktisk, fordi den jo netop giver barnet en sikkerhedsradius og man kan ikke være sikker på om et barn på din datters alder pludselig løber og bliver kørt ned ... Det går lynende hurtigt nogle gange. Det kan være dejligt og også sundt for barnet at kunne gå selv og netop lære barnet at gå rundt i stedet for altid at blive transporteret i en klapvogn .. men igen, som udgangspunkt er det jo stadig bedre at lære sit barn, at "når vi er trafikerede steder, så skal du sidder i din vogn, men når vi er steder, hvor der er masser af mulighed for at løbe rundt og lege, så kan du gøre det" og ikke lærer barnet at det altid bare kan løbe rundt i sin sele ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du kan høre er jeg ikke den store fortaler for gå-seler, men jeg kan godt forstå at man nogle gange kan synes at det kan være en idé - simpelthen fordi børn meget hurtigt kan komme til skade og det er en sikkerhed at bruge en gå-sele trafikerede steder, det kan man nok ikke komme uden om ... men barnet skal stadig lære regler.

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder