Svar: Vil ikke holde i hånden, gå-sele?
22. januar 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
For 40 år siden var gå-seler meget brugt, men så forsvandt de ud af markedet i en årrække. De er dog blevet mere og mere populære igen, især i udlandet, men også herhjemme ser jeg nu en gang imellem børn i gå-seler og for 10 år siden, så jeg ingen ...
Men er det godt? - Både ja og nej ...
Som udgangspunkt så er det godt, hvis man kan lære sit barn at holde i hånd og lytte efter hvad mor og far siger. Og det er vores ansvar som forældre, at sikre at barnet ikke kan løbe sin vej og komme til skade.
Jeres datter SKAL holde i hånd, når I går langs trafikerede veje og gader eller når I krydser en vej - og hvis hun ikke vil holde i hånd, så må hun enten bæres (også selvom hun sparker) eller placeres i sin klapvogn (også selvom hun protesterer), når det handler om trafik og sikkerhed.
Og en gå-sele må ikke forhindre at hun lærer dette ... og det er her problemet måske opstår. For det nytter ikke noget at man giver sit barn en gå-sele på og lader barnet løbe rundt i den radius selen nu tillader, man skal jo stadig lærer sit barn reglerne i trafikken og når mor og far siger "stop!" ja så stopper man og når mor og far siger "du skal holde mig i hånden", så holder man i hånden. Gå selen må ikke udelukke at man lærer sit barn dette.
Modsat, så kan en gå-sele også nogle gange være praktisk, fordi den jo netop giver barnet en sikkerhedsradius og man kan ikke være sikker på om et barn på din datters alder pludselig løber og bliver kørt ned ... Det går lynende hurtigt nogle gange. Det kan være dejligt og også sundt for barnet at kunne gå selv og netop lære barnet at gå rundt i stedet for altid at blive transporteret i en klapvogn .. men igen, som udgangspunkt er det jo stadig bedre at lære sit barn, at "når vi er trafikerede steder, så skal du sidder i din vogn, men når vi er steder, hvor der er masser af mulighed for at løbe rundt og lege, så kan du gøre det" og ikke lærer barnet at det altid bare kan løbe rundt i sin sele ...
Som du kan høre er jeg ikke den store fortaler for gå-seler, men jeg kan godt forstå at man nogle gange kan synes at det kan være en idé - simpelthen fordi børn meget hurtigt kan komme til skade og det er en sikkerhed at bruge en gå-sele trafikerede steder, det kan man nok ikke komme uden om ... men barnet skal stadig lære regler.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske