Svar: Små sutter - 5 mdr.
25. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære mor
De fleste børn vil naturligt foretrække en bestemt sut, det giver dem genkendelighed og dermed tryghed og de vænner sig naturligt til at sutte på en bestemt facon.
Når producenterne af sutter ændrer sutternes størrelse og facon i takt med at barnet bliver ældre, så er det fordi størrelsen og faconen skal passe til barnets alder og udviklingstrin. Så når sutter har trin 1, 2, 3 så handler det ikke kun om at barnet vokser og måske har brug for en større sut, men også om at sutten kan ændre facon efter om barnet kun drikker mælk eller er begyndt at spise fastere føde eller måske begynder at tygge sin mad.
Når det er sagt, så tænker jeg også at en brystvorte ikke ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre. Barnet kan naturligvis tage mere eller mindre bryst i munden efter behov, men brystet er jo et eller andet sted som det er - og bryster varierer også fra kvinde til kvinde og alligevel passer det sammen.
Så hvis din dreng ikke vil tage de større sutter til sig lige nu, så sker der sandsynligvis ikke noget ved, at han bibeholder de små sutter og så kan du forsøge hen af vejen og se om ikke han vil foretrække en sut der fylder lidt mere, netop fordi han jo også bliver større :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske