Svar: Små sutter - 5 mdr.

25. februar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor

De fleste børn vil naturligt foretrække en bestemt sut, det giver dem genkendelighed og dermed tryghed og de vænner sig naturligt til at sutte på en bestemt facon.

Når producenterne af sutter ændrer sutternes størrelse og facon i takt med at barnet bliver ældre, så er det fordi størrelsen og faconen skal passe til barnets alder og udviklingstrin. Så når sutter har trin 1, 2, 3 så handler det ikke kun om at barnet vokser og måske har brug for en større sut, men også om at sutten kan ændre facon efter om barnet kun drikker mælk eller er begyndt at spise fastere føde eller måske begynder at tygge sin ...

Annonce

... mad.

Når det er sagt, så tænker jeg også at en brystvorte ikke ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre. Barnet kan naturligvis tage mere eller mindre bryst i munden efter behov, men brystet er jo et eller andet sted som det er - og bryster varierer også fra kvinde til kvinde og alligevel passer det sammen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så hvis din dreng ikke vil tage de større sutter til sig lige nu, så sker der sandsynligvis ikke noget ved, at han bibeholder de små sutter og så kan du forsøge hen af vejen og se om ikke han vil foretrække en sut der fylder lidt mere, netop fordi han jo også bliver større :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin