Svar: Mor på forlænget weekend alene?
30. juli 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Monica
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det lyder som om, at du har nogle søde veninder, og måske skal de med til Italien, så det bliver en venindetur.. det lyder dejligt. Jeg kan dog godt forstå, at du gør dig nogle overvejelser, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Som du skriver, så er det en egoistisk rejse. Din dreng har på ingen måde behov for, at du rejser fra ham, og han er så lille, at han ikke forstår, hvor du pludselig bliver af. Han kan ikke forklares, hvorfor du er væk, eller hvornår du vil komme tilbage. Han mærker bare, at mor er forsvundet, og det vil være rigtig hårdt for ham.
Han vil dog have sin far, og som udgangspunkt har han jo to omsorgspersoner - mor og far. Det er essentielt for børns udvikling at have tilknytning til vigtige voksne og her skelner man mellem primære og sekundære omsorgspersoner. De primere er mor og far, de sekundære er ofte bedsteforældre, en dagplejer, pædagog osv. Omsorgspersoner er de personer, som tager sig af barnet, hjælper barnet og støtter barnet - og som udgangspunkt altid er der for barnet. Og når der opstår usikre situationer, så kan barnet søge sine omsorgspersoner og få den kærlighed og hjælp, som barnet har behov.
Du fortæller, at far og søn er nært knyttet, og at far både kan trøste og putte. Han har altså umiddelbart lige stor glæde af mor og far, og selvom mor forsvinder, så vil han stadig have en af sine primære omsorgspersoner hos sig - og det er vigtigt.
Men, du ammer også stadig, og det vil naturligt give lidt problemer. Det vil være nødvendigt, at I går over til at give fuld flaske, så jeres dreng kan få sin mælk, når mor er væk i 4-5 dage - og det vil være meget svært for dig at bibeholde amningen, når du rejser væk. Selvom du kan sætte dig og malke ud med en brystpumpe hver 3-4 time, så vil det være svært at opretholde din mælkeproduktion. Og når du kommer hjem, vil din dreng være vænnet til flasken, og vil godt kunne have svært ved at skulle amme igen. Du skal derfor være forberedt på, at din rejse højst sandsynligt vil kunne betyde at amningen stopper, og det skal du naturligvis være parat til.
For at far ikke skal stå med en grædende og utrøstelig dreng i 4-5 dage, som græder fordi han savner brystet, så er det vigtigt, at gå over til flaske inden. Det vil være rigtigt synd for både jeres dreng og far, hvis far ikke kan trøste og berolige ham - fordi jeres dreng er vant til og naturligt søger brystet. Du skriver dog, at han tager flasken fint nu, og det er godt. Det skal I så forsøge at bibeholde :)
Du skal også være forberedt på, at din dreng godt kan afvise dig, når du kommer hjem igen. Netop fordi han ikke vil kunne forstå, hvor du har været, og han har oplevet, at du pludselig er forsvundet fra ham, så vil han kunne reagere på dette ved at afvise dig. Han vil måske græde, når du tager ham over til dig, vil pludselig ikke trøstes af dig, falder til ro hos far, men ikke hos dig.. og det kan godt tage lidt tid, før han atter viser tryghed og tillid til dig... Og det skal du være parat til og kunne rumme.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre i din beslutning... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske