Svar: Mor på forlænget weekend alene?

30. juli 2019

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Monica

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det lyder som om, at du har nogle søde veninder, og måske skal de med til Italien, så det bliver en venindetur.. det lyder dejligt. Jeg kan dog godt forstå, at du gør dig nogle overvejelser, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Som du skriver, så er det en egoistisk rejse. Din dreng har på ingen måde behov for, at du rejser fra ham, og han er så lille, at han ikke forstår, hvor du pludselig bliver af. Han kan ikke forklares, hvorfor du er væk, eller hvornår du vil komme tilbage. Han mærker bare, at mor er forsvundet, og det vil være rigtig hårdt for ham.

Han vil dog have sin far, og som udgangspunkt har han jo to omsorgspersoner - mor og far. Det er essentielt for børns udvikling at have tilknytning til vigtige voksne og her skelner man mellem primære og sekundære omsorgspersoner. De primere er mor og far, de sekundære er ofte bedsteforældre, en dagplejer, pædagog osv. Omsorgspersoner er de personer, som tager sig af barnet, hjælper barnet og støtter barnet - og som udgangspunkt altid er der for barnet. Og når der opstår usikre situationer, så kan barnet søge sine omsorgspersoner og få den kærlighed og hjælp, som barnet har behov.

Du fortæller, at far og søn er nært knyttet, og at far både kan trøste og putte. Han har altså umiddelbart lige stor glæde af mor og far, og selvom mor forsvinder, så vil han stadig have en af sine primære omsorgspersoner hos sig - og det er vigtigt.

Men, du ammer også stadig, og det vil naturligt give lidt problemer. Det vil være nødvendigt, ...

Annonce

... at I går over til at give fuld flaske, så jeres dreng kan få sin mælk, når mor er væk i 4-5 dage - og det vil være meget svært for dig at bibeholde amningen, når du rejser væk. Selvom du kan sætte dig og malke ud med en brystpumpe hver 3-4 time, så vil det være svært at opretholde din mælkeproduktion. Og når du kommer hjem, vil din dreng være vænnet til flasken, og vil godt kunne have svært ved at skulle amme igen. Du skal derfor være forberedt på, at din rejse højst sandsynligt vil kunne betyde at amningen stopper, og det skal du naturligvis være parat til.

For at far ikke skal stå med en grædende og utrøstelig dreng i 4-5 dage, som græder fordi han savner brystet, så er det vigtigt, at gå over til flaske inden. Det vil være rigtigt synd for både jeres dreng og far, hvis far ikke kan trøste og berolige ham - fordi jeres dreng er vant til og naturligt søger brystet. Du skriver dog, at han tager flasken fint nu, og det er godt. Det skal I så forsøge at bibeholde :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal også være forberedt på, at din dreng godt kan afvise dig, når du kommer hjem igen. Netop fordi han ikke vil kunne forstå, hvor du har været, og han har oplevet, at du pludselig er forsvundet fra ham, så vil han kunne reagere på dette ved at afvise dig. Han vil måske græde, når du tager ham over til dig, vil pludselig ikke trøstes af dig, falder til ro hos far, men ikke hos dig.. og det kan godt tage lidt tid, før han atter viser tryghed og tillid til dig... Og det skal du være parat til og kunne rumme.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre i din beslutning... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor