Svar: På ferie i Danmark
7. november 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre, at du kan bruge mine tidligere svar :)
Det lyder rigtig dejligt med lidt sommerferie i Danmark sammen med bedsteforældre. Jeg ved ikke, hvor lang ferie du/I har mulighed for at holde sammen, men jeg vil umiddelbart anbefale, at I holder mindst 3 ugers sammenhængende ferie - mere vil være ren luksus, men 3 uger vil være godt.
Den første uge vil gå med at komme sig over jetlag, vænne sig til Danmark, finde ud af at forholde sig til nye vaner, rutiner, nyt miljø - og det vil naturligt ofte være en lidt stressende tid, hvor din datter måske kan virke lidt rastløs...
Anden uge vil gå med at finde roen i alt det nye. Begynde at have overskud til at lære bedsteforældrene bedre at kende, nyde at være sammen med hinanden. Hun vil her netop ofte begynde at slappe mere og mere af og kunne nyde tiden sammen med bedsteforældre.
Feriens 3. uge vil sandsynligvis være den mest afslappende for jer - dog afhængig af, hvorvidt I forlænger ferien yderligere, eller om du begynder at indstille dig på, at I her skal af sted igen og derfor begynde at pakke og måske signalere lidt stress - hvilket din datter naturligt vil registrere...
Jo længere ferie I holder, jo mere genkendelighed vil der være og jo mere ro, vil der naturligt falde over din pige, jo mere vil hun finde overskud til at være i nuet og nyde det hele, opleve det hele. Jo kortere ferien er, jo mere stressende en periode vil det være for hende.
Derudover så skal du medtænke, at hun ikke har behov for at besøge en masse familie og venner - selvom mange sandsynligvis gerne vil have besøg eller mødes jer med, når I endelig er i Danmark.. Hun har ikke behov for en masse ture eller besøg hos andre, men vil have størst glæde af blot at være sammen med dig og dine forældre. Det er vigtigt at have dage uden for mange planer.
Når hun er 14 måneder kan det sagtens være hyggeligt med en tur i zoologisk have eller lignende, men hun vil synes, at det er mindst lige så spændende, hvis I løfter en sten eller en træstub og kikker på det mylder af insekter, som kommer frem. For hende vil det være lige så rart med rolige dage og "små" oplevelser.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan have en fast base i Danmark. Det vil sige forsøge ikke at flytte for meget rundt. Måske kan I bo hos dine forældre, det kan være, at I alle tager i sommerhus eller lignende. Men det er godt, hvis I har et fast sted og ikke flytter rundt, imens I er her. Det vil være dejligt, hvis I og dine forældre kan lave almindelige hyggelige ting sammen - hun kan være med til at bage boller, hun kan lege med vand og sand i haven, I kan hoppe i en vandpyt, tage en tur til stranden osv. Men stille og rolige ting, og hverdagene må gerne ligne hinanden... at I står op, spiser morgenmad sammen, leger i haven, spiser frokost, sover middagslur, tager til stranden om eftermiddagen, måske op at handle eller bare er hjemme og leger i haven igen... stille og rolige dage, hvor fokus blot er på at være sammen og ikke på, at der skal ske en masse :)
Det vil være rigtig godt, at du medbringer f.eks. dyne og sovebamse eller lignende, som hun plejer at blive puttet med, så hun især omkring søvn oplever genkendelighed. Men ellers er det vigtiste, at hun har sin mor omkring sig, og at hun mærker, at du nyder ferien og synes alt er hyggeligt og rart. Hun spejler sig i dig :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske