Svar: På ferie i Danmark

7. november 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Dejligt at høre, at du kan bruge mine tidligere svar :)

Det lyder rigtig dejligt med lidt sommerferie i Danmark sammen med bedsteforældre. Jeg ved ikke, hvor lang ferie du/I har mulighed for at holde sammen, men jeg vil umiddelbart anbefale, at I holder mindst 3 ugers sammenhængende ferie - mere vil være ren luksus, men 3 uger vil være godt.

Den første uge vil gå med at komme sig over jetlag, vænne sig til Danmark, finde ud af at forholde sig til nye vaner, rutiner, nyt miljø - og det vil naturligt ofte være en lidt stressende tid, hvor din datter måske kan virke lidt rastløs...

Anden uge vil gå med at finde roen i alt det nye. Begynde at have overskud til at lære bedsteforældrene bedre at kende, nyde at være sammen med hinanden. Hun vil her netop ofte begynde at slappe mere og mere af og kunne nyde tiden sammen med bedsteforældre.

Feriens 3. uge vil sandsynligvis være den mest afslappende for jer - dog afhængig af, hvorvidt I forlænger ferien yderligere, eller om du begynder at indstille dig på, at I her skal af sted igen og derfor begynde at pakke og måske signalere lidt stress - hvilket din datter naturligt vil registrere...

Jo længere ferie I holder, jo mere genkendelighed vil der være og jo mere ro, vil der naturligt falde over din pige, jo mere vil hun finde overskud til at være i nuet og nyde det hele, opleve det hele. Jo kortere ferien er, jo mere stressende en periode vil det være for hende.

Derudover så skal du medtænke, at hun ikke har behov for at besøge en masse familie og venner - selvom mange sandsynligvis gerne vil have besøg eller mødes jer med, når I endelig er i Danmark.. Hun har ikke behov for en masse ture eller besøg hos andre, men vil ...

Annonce

... have størst glæde af blot at være sammen med dig og dine forældre. Det er vigtigt at have dage uden for mange planer.

Når hun er 14 måneder kan det sagtens være hyggeligt med en tur i zoologisk have eller lignende, men hun vil synes, at det er mindst lige så spændende, hvis I løfter en sten eller en træstub og kikker på det mylder af insekter, som kommer frem. For hende vil det være lige så rart med rolige dage og "små" oplevelser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan have en fast base i Danmark. Det vil sige forsøge ikke at flytte for meget rundt. Måske kan I bo hos dine forældre, det kan være, at I alle tager i sommerhus eller lignende. Men det er godt, hvis I har et fast sted og ikke flytter rundt, imens I er her. Det vil være dejligt, hvis I og dine forældre kan lave almindelige hyggelige ting sammen - hun kan være med til at bage boller, hun kan lege med vand og sand i haven, I kan hoppe i en vandpyt, tage en tur til stranden osv. Men stille og rolige ting, og hverdagene må gerne ligne hinanden... at I står op, spiser morgenmad sammen, leger i haven, spiser frokost, sover middagslur, tager til stranden om eftermiddagen, måske op at handle eller bare er hjemme og leger i haven igen... stille og rolige dage, hvor fokus blot er på at være sammen og ikke på, at der skal ske en masse :)

Det vil være rigtig godt, at du medbringer f.eks. dyne og sovebamse eller lignende, som hun plejer at blive puttet med, så hun især omkring søvn oplever genkendelighed. Men ellers er det vigtiste, at hun har sin mor omkring sig, og at hun mærker, at du nyder ferien og synes alt er hyggeligt og rart. Hun spejler sig i dig :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder