Svar: Ferie

20. juli 2017

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det lyder vel nok dejligt med en ferie til varmere himmelstrøg i september...

Jeg svarer på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:

Ad 1) Det er en rigtig god idé med en UV-dragt og som udgangspunkt vil det være bedst med en dragt med lange ærmer og ben. Det vil være rigtig godt, hvis I holder jer i skyggen midt på dagen (kl. 12-15), hvor solen er stærkest, og hvor han naturligt skal sove til middag, men hvis han skal i vandet der, så vil det være godt med en dragt, som beskytter ham så meget som muligt mod solen.

Du kan også vælge at købe to dragter - en med korte og en med lange ærmer/ben. Så kan du variere lidt efter tidspunkt på dagen, vind og vejr. Hvis I skal have en morgendukkert, så kan han måske godt have den "korte model" på, så kan den nå at tørre til om aftenen og om dagen vil den lange model være bedst... Du kan også vælge at bruge en med lange ærmer og ben hele tiden, så er der ikke så meget at være i tvivl om...

Han kan have en UV-dragt på, men han kan også have almindeligt sommertøj på. Det er bedst med en solhat med en bred skygge og en langærmet t-shirt. En solhat bør dække øre, nakke og hals - en kasket vil f.eks. ikke dække nok, en bøllehat er bedre :)

Løstsiddende og tætvævet bomuldstøj beskytter fint mod solen, hvis I bare bevæger jer rundt på hotellets område, går en tur i byen eller lignende. Men ved vandet og i poolen, hvor solen reflekteres ekstra, bør han have sin UV-dragt på hele tiden.

Husk at du stadig skal smøre ham med solcreme, selvom du giver ham UV-tøj eller sommertøj på.

Ad 2) Han skal ikke have dragten af, så længe I er ved vandet eller poolen. Han skal have den på, ligesom du har dit eget badetøj på.. når I så går op fra vandet, skal op at spise, sove lur eller lignende, så kan du tage dragten af ham, give ham et bad og give ham almindeligt løst sommertøj på, som dog stadig beskytter mod solen.

Ad 3) Hvis jeres dreng ikke har problemer med ørerne, når I tager af sted, så burde det ikke være noget problem, hverken med svømning/badning, eller flyvning. Trommehinden heler ofte efter få dage, så hvis der er gået 2-3 uger efter en mellemørebetændelse, så burde der ikke være problemer med at svømme. Har han derimod væske i mellemøret, så kan det godt gøre ondt at flyve, og mange børn får ondt i ørerne, fordi de ikke kan udligne trykket i ørerne...

Det vil være godt at trykudligne, når I letter, og lander, og det kan hjælpe ham, hvis I giver ham noget at drikke og også gerne lidt frugt, som han kan tygge på. En lille pose vingummi kan være et hit (ikke fordi han skal have slik, men lidt slik er dog bedre end gråd, fordi det gør ondt i ørerne:)).

Ad 4) De fleste steder sydpå bruger man aircondition, og det kan være rigtig rart, når det er meget varmt... fordi I naturligt sover bedre i et køligt rum. Der er altid en risiko for at bakterier og frugt fra anlægget spreder sig ud i luften, men det er mit indtryk at risikoen for at blive syg af aircondition ikke er så stor, hvis man bor et sted, hvor der er nogenlunde styr på tingene... Der kan naturligvis også være et energi-hensyn, som man gerne vil tage... Hmm.. det er et svært spørgsmål.. Jeg tænker umiddelbart, at det vil være godt, hvis I kan forsøge at lufte ud på værelset, når I ankommer, ved at åbne døre, vinduer osv. Derudover vil det være godt at holde solen ude ved at trække gardiner for, når I ikke er på værelset. Og så kan I måske tænde for aircondition, når I spiser frokost eller om aftenen, hvor I er ude at spise aftensmad, så rummet er kølet lidt ned, før I (jeres dreng) skal sove. Men slukke for ...

Annonce

... aircon, når I sover... Det er også godt, at temperaturforskellen mellem værelset og temperaturen udenfor ikke er alt for stor. Hvis værelset er for koldt, kan I let komme til at fryse.

Ad 5) Det er en rigtig god idé med et par badesko til jeres dreng. Det vil være dejligt for ham, hvis I bader ved havet, hvor der naturligt kan være småsten og skarpe muslinger og lignende. Og det vil også gøre, at han står bedre fast, hvis I bader, hvor der er pool... og så beskytter de også lidt mod varmt sand og varme fliser. Man kan også købe badesokker.

Ad 6) Jeg synes, I skal tage hans badetøj (UV-dragt) af og give ham tør ble og tørt tøj på, når det er sovetid. Det vil være dejligt for ham at få det måske stadig let våde tøj af, og evt. få et bad og komme i rent tøj - en body, eller hvad han nu sover godt i. Derudover skal han alligevel smøres ind i solcreme, når han har sovet, og før I bevæger jer ud igen:)

Ad 7) Det er heldigvis en forholdsvis kort flyvetur, I skal ud på, men det kan stadig være svært at underholde en dreng på knap 1.5 år...

Det er altid en god idé, hvis du kan have noget nyt med, som han ikke har set før. Nyhedens interesse er ofte stor. Og det vil være godt med små overraskelser... Det kan være alt lige fra en pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise dette, og det er noget, som mange børn godt kan lide - og samtidig kan det nogle gange lette på trykket i ørerne under opstigning og landing.

Små bøger er også en god idé. Det kan være bøger, hvor man skal løfte en flap og se, hvad der gemmer sig under. Du kan også købe fingerdukker eller lignende, som du kan underholde ham med og fortælle små historier med undervejs...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Træpuslespil med store brikker, det der også kaldes "knop puslespil" kan være en idé, nogle af dem er dog så store, at de kan være svære at få plads til i en rygsæk... Magnetspil og magnettavler kan være en idé - hvor du/han kan tegne og lave mønstre med magneter (stedet for tusser og farver)... Du kan også nogle gange købe puslespil med to brikker, som skal passe sammen - hunden med kødbenet, kaninen med guleroden osv.

Det er en fordel at medbringe ting, som ikke lige falder på gulvet og spreder sig over det hele.. små kugler, perler og lignende er naturligt ikke nogen god idé i en flyvemaskine. Prøv derfor at tænke i legetøj og underholdning, som kan holdes, hvor I sidder...

En iPad, smartphone eller lignende, er naturligvis også en mulighed, hvis han synes det kan være sjovt at sidde og trykke på en sådan... du kan finde alderssvarende spil og underholdning til ham hjemmefra. Nogle gange er det faktisk den bedste løsning for underholdning på et fly... :)

Og så er det også rigtig godt, hvis I kan forsøge at aktivere ham godt, før I flyver, så han er underholdt og stimuleret godt inden. Det vil være rigtig godt, hvis I sørger for at skifte hans ble før I flyver, og måske kan I medbringe en lille pude og måske få et tæppe af stewardessen, så I på flyet kan få ham til at sove lidt.

Ad 8) Det er generelt en god idé at købe frugt, der skal skrælles, når I er i udlandet - og ja, I bør selv skrælle frugten. I kan ikke vide, om frugten er skyllet i urent vand, eller hvordan det er behandlet. Hvis I bor på et hotel, hvor hygiejnen er i top, så burde I kunne spise maden, som den er, som den serveres, og jeres dreng vil kunne spise det samme som I andre.. men hvis I køber frugt på markeder eller hos den lokale købmand, så vil det være godt, at I selv skræller og skyller frugten i vand fra flaske.

Jeg håber, at du kan bruge dette - og ønsker jer en rigtig dejlig rejse, når I kommer så langt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!