Svar: Barn med på rejsen - eller blive hos mormor?

30. januar 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære M og S

Tak for jeres brev :)

Det lyder dejligt med en 4 dages rejse til Budapest - men jeg synes ikke, at I bør rejse fra jeres dreng, når han ikke er ældre. At være væk fra jer i fire dage vil naturligt være meget svært for ham. Det er ikke et spørgsmål om, at han skal passes et par timer, det er dage og det betyder, at han faktisk skal på ferie hos sin mormor - og som udgangspunkt synes jeg ikke, at børn skal på ferie og væk fra mor og far, før de er så gamle, at de selv kan bede om det...

Det kan selvfølgelig have noget at sige, hvor tætte I er med mormor. Hvis I nærmest bor sammen, og hun udgør så stor en del af hans hverdag, så hun fungerer som primær omsorgsperson på lige fod med jer forældre, så kan I godt vælge at lade ham være sammen med mormor. Så er han jo lige så knyttet til hende, som han er til jer. Men hvis I er hans primære omsorgspersoner, og det er jer, der trøster ham bedst, putter ham i hverdagen, giver ham mad, reagerer på ham og aflæser ham og hans behov.. så er det jer, som han bør være sammen med - og så må I tage ham med på ferie.

Ferien bliver naturligvis så på hans præmisser, sådan er det, når man får børn. Det er ikke længere partid, men familietid:) Og det betyder, at I må forsøge at tilrettelægge dagene, så han stadig kan passe sine spisetider, sovetider osv. så hans ...

Annonce

... rytme ikke bliver fuldstændig ødelagt.

Man kan godt diskuterer behovet for ferie og den uro, det naturligt vil give, når han samtidig er født for tidligt. Selvom han vokser godt og trives rigtig godt, så kan han godt reagere på alt for store skift i hverdagen. Og det skal I naturligvis også være parate til så at håndtere og så måske skifte prioriteringer, hvis I kan mærke, at det bliver lidt for meget for ham og han bliver for overtræt og ked af det. Så en bytur ender måske med at I må være på hotelværelset, men så må I få det bedste ud af det - det kan også ende med at være rigtig hyggeligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en god idé at medbringe barnevogn eller leje en på stedet, så I kan putte ham i den og trille ham rundt i den, når I bevæger jer rundt i byen. Det giver jer lidt større frihed og mulighed for at komme ud, opleve osv. Det gør det også lidt lettere at rejse med ham lige nu - hvis I venter til efteråret, så vil han naturligt være motorisk mere aktiv og have brug for at "løbe mere rundt", og det kan gøre det lidt sværere at rejse med ham, hvor han lige nu stadig nogenlunde let kan puttes i barnevognen, når I gerne vil ud at spise, gå ture i parken, eller besøge et museum... :)

Så... jeg synes godt, at I kan tage af sted nu, men han skal med jer, og det skal være på hans præmisser :)

Rigtig god rejse! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin