Svar: Barn med på rejsen - eller blive hos mormor?
30. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Kære M og S
Tak for jeres brev :)
Det lyder dejligt med en 4 dages rejse til Budapest - men jeg synes ikke, at I bør rejse fra jeres dreng, når han ikke er ældre. At være væk fra jer i fire dage vil naturligt være meget svært for ham. Det er ikke et spørgsmål om, at han skal passes et par timer, det er dage og det betyder, at han faktisk skal på ferie hos sin mormor - og som udgangspunkt synes jeg ikke, at børn skal på ferie og væk fra mor og far, før de er så gamle, at de selv kan bede om det...
Det kan selvfølgelig have noget at sige, hvor tætte I er med mormor. Hvis I nærmest bor sammen, og hun udgør så stor en del af hans hverdag, så hun fungerer som primær omsorgsperson på lige fod med jer forældre, så kan I godt vælge at lade ham være sammen med mormor. Så er han jo lige så knyttet til hende, som han er til jer. Men hvis I er hans primære omsorgspersoner, og det er jer, der trøster ham bedst, putter ham i hverdagen, giver ham mad, reagerer på ham og aflæser ham og hans behov.. så er det jer, som han bør være sammen med - og så må I tage ham med på ferie.
Ferien bliver naturligvis så på hans præmisser, sådan er det, når man får børn. Det er ikke længere partid, men familietid:) Og det betyder, at I må forsøge at tilrettelægge dagene, så han stadig kan passe sine spisetider, sovetider osv. så hans rytme ikke bliver fuldstændig ødelagt.
Man kan godt diskuterer behovet for ferie og den uro, det naturligt vil give, når han samtidig er født for tidligt. Selvom han vokser godt og trives rigtig godt, så kan han godt reagere på alt for store skift i hverdagen. Og det skal I naturligvis også være parate til så at håndtere og så måske skifte prioriteringer, hvis I kan mærke, at det bliver lidt for meget for ham og han bliver for overtræt og ked af det. Så en bytur ender måske med at I må være på hotelværelset, men så må I få det bedste ud af det - det kan også ende med at være rigtig hyggeligt.
Det kan være en god idé at medbringe barnevogn eller leje en på stedet, så I kan putte ham i den og trille ham rundt i den, når I bevæger jer rundt i byen. Det giver jer lidt større frihed og mulighed for at komme ud, opleve osv. Det gør det også lidt lettere at rejse med ham lige nu - hvis I venter til efteråret, så vil han naturligt være motorisk mere aktiv og have brug for at "løbe mere rundt", og det kan gøre det lidt sværere at rejse med ham, hvor han lige nu stadig nogenlunde let kan puttes i barnevognen, når I gerne vil ud at spise, gå ture i parken, eller besøge et museum... :)
Så... jeg synes godt, at I kan tage af sted nu, men han skal med jer, og det skal være på hans præmisser :)
Rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske