Svar: Gråd i autostol - 4 mdr.

18. august 2016

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Mange børn bryder sig ikke om at køre i autostol, og de protesterer med voldsom gråd og kan blive meget ulykkelige. Nogle gange handler det om alder og udvikling, og andre gange kan det naturligvis skyldes rigtigt ubehag...

I skal være sikre på, at stolen passer til jeres dreng i størrelsen. Han vokser jo hele tiden, bliver både længere og tykkere, så måske skal selerne i stolen tilpasses, så de støtter ham men ikke strammer.

Det kan være en god idé at medtænke hans påklædning. Nogle børn får det hurtigt meget varmt og stolen kan være ekstra varm at sidde i. Derfor hjælper det nogle gange med en trøje i stedet for en jakke osv. Så han ikke er pakket for tæt og kan komme af med varmen.

Overvej tidspunktet på dagen - hvornår I kører. Det er vigtigt, at bruge autostolen, når han har fået en tør numse og er mæt og træt og parat til at sove.. Hvis han lige er vågnet af en lur, så vil han naturligt ikke sidde der, men vil hellere lege, underholdes og aktiveres - og har naturligt brug for en ren ble, netop fordi han lige har sovet...

Giv ham noget underholdende at kikke ...

Annonce

... på. Det skal være noget enkelt, evt. med store øjne, som kan fange hans opmærksomhed og som måske bevæger sig lidt, når bilen kører.

Hvis begge I forældre kører med i bilen, så vil det være godt at den ene af jer sidder sammen med jeres søn og underholder ham lidt, imens den anden så kører bilen.

Nogle gange kan det være nødvendigt at vænne jeres dreng til autostolen først - I kan tage autostolen ind og vænne ham til at sidde lidt i den indendøre. Putte ham i autostolen inde og flytte både ham og stolen ud i bilen, når I så skal køre. Så han ikke oplever skiftet fra jeres favn, over i stolen i bilen så voldsomt, som han måske gør nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle forældre er også nødt til at vænne ham til bilen. Starte med at sætte sig ud i bilen, være i bilen og i autostolen uden at bilen er tændt. Derefter prøve at tænde bilen for til sidst så at køre en lille tur. Så I på den måde gradvist vænner ham til, at det er okay.

Vær opmærksom på at han spejler sig i jer, så jo mere ro I signalerer jo bedre vil det være for ham og jo mere rolig vil han være :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine