Svar: Gråd i autostol - 4 mdr.
18. august 2016
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Mange børn bryder sig ikke om at køre i autostol, og de protesterer med voldsom gråd og kan blive meget ulykkelige. Nogle gange handler det om alder og udvikling, og andre gange kan det naturligvis skyldes rigtigt ubehag...
I skal være sikre på, at stolen passer til jeres dreng i størrelsen. Han vokser jo hele tiden, bliver både længere og tykkere, så måske skal selerne i stolen tilpasses, så de støtter ham men ikke strammer.
Det kan være en god idé at medtænke hans påklædning. Nogle børn får det hurtigt meget varmt og stolen kan være ekstra varm at sidde i. Derfor hjælper det nogle gange med en trøje i stedet for en jakke osv. Så han ikke er pakket for tæt og kan komme af med varmen.
Overvej tidspunktet på dagen - hvornår I kører. Det er vigtigt, at bruge autostolen, når han har fået en tør numse og er mæt og træt og parat til at sove.. Hvis han lige er vågnet af en lur, så vil han naturligt ikke sidde der, men vil hellere lege, underholdes og aktiveres - og har naturligt brug for en ren ble, netop fordi han lige har sovet...
Giv ham noget underholdende at kikke på. Det skal være noget enkelt, evt. med store øjne, som kan fange hans opmærksomhed og som måske bevæger sig lidt, når bilen kører.
Hvis begge I forældre kører med i bilen, så vil det være godt at den ene af jer sidder sammen med jeres søn og underholder ham lidt, imens den anden så kører bilen.
Nogle gange kan det være nødvendigt at vænne jeres dreng til autostolen først - I kan tage autostolen ind og vænne ham til at sidde lidt i den indendøre. Putte ham i autostolen inde og flytte både ham og stolen ud i bilen, når I så skal køre. Så han ikke oplever skiftet fra jeres favn, over i stolen i bilen så voldsomt, som han måske gør nu.
Nogle forældre er også nødt til at vænne ham til bilen. Starte med at sætte sig ud i bilen, være i bilen og i autostolen uden at bilen er tændt. Derefter prøve at tænde bilen for til sidst så at køre en lille tur. Så I på den måde gradvist vænner ham til, at det er okay.
Vær opmærksom på at han spejler sig i jer, så jo mere ro I signalerer jo bedre vil det være for ham og jo mere rolig vil han være :)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske