Svar: Middagslur på restaurant?

4. april 2016

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Hvis både I og jeres datter er inviteret til frokost, så synes jeg umiddelbart, at I skal vælge at tage af sted - alternativet er naturligvis, at I forældre tager af sted og så lader jeres datter passe imens... Det vil giver jer ro til at nyde frokosten og mulighed for at have et par "voksen-timer" sammen - og dine bekymringer omkring middagsluren - den der passer jeres datter vil naturligvis kunne sikre hende denne lur.

Jeres datter kan ikke undvære sin middagslur. Alle de mennesker som er der, alt det nye, restauranten, stemningen osv. vil naturligt give hende en masse indtryk, og hun har brug for at sove og brug for det afbræk, som søvnen giver hende. Men hun kan sagtens sove i sin barnevogn eller klapvogn. Det kræver sandsynligvis, at den ene af jer efter middagsmaden gør hende klar til lur og putter hende i vognen og triller en tur. Så falder hun i søvn, som hun plejer, og I kan så lade hende sove, imens I spiser videre, drikker kaffe, eller hvad I nu skal. Alt efter hvor restauranten ligger, og hvordan den er indrettet, kan hun evt. stå og sove inde eller sove udenfor i sin vogn. Og når hun vågner, tager I hende op og lader hende være med igen:)

Med hensyn til jeres rejse til september, så vil det være rigtig godt, at I forsøger at holde hendes rytme her. På det tidspunkt, vil hun sandsynligvis kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, og hvorvidt den skal soves inde eller ude, afhænger meget af forholdene. Som udgangspunkt bør hun være i skyggen og altså væk fra solen, mellem kl 12-15. Det betyder ofte at være indendøre, hvilket ofte også er rigtig rart, fordi der kan være aircondition og derfor betydeligt køligere og rarere at sove. Men hvis der er en overdækket terrasse, hvor der er ro og en let brise, så kan hun måske også stå og sove udenfor - det afhænger af temperatur, vejrforhold osv.

Hvis I er på bytur, kan I naturligvis også vælge ...

Annonce

... at lade hende sove i barnevogn eller klapvogn. I skal dog sandsynligvis have lidt frokost mellem kl 12-15, så også her vil det være en god idé, at I søger skygge indenfor f.eks. på en restaurant (og hvor så skal kunne stå inde og sove i sin vogn), og når I triller af sted med klapvognen/barnevognen, så skal I sikre jer, at der er parasol på vognen, at hun har solhat, soltøj, solcreme osv. på efter forholdene - og også tjekke temperaturen i vognen, da det hurtigt kan blive meget varmt for hende.

I må se, hvordan det fungerer bedst for jer, og I kan evt. skifte lidt fra dag til dag, som I oplever, hun vil have det bedst. Så den dag, hvor I måske er på tur, satser I på en middagslur i klapvognen - og dagen efter, hvor I er på hotellet, sover hun til middag på hotellets værelse...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det samme om aftenen - det vil være rigtig godt, at I forsøger at holde så fast en rytme som muligt - det vil sige samme spisetider, sovetider osv. som der hjemme. Hvis hun så viser sig at have brug for lidt ekstra søvn og sover lidt længere om morgenen, sover lidt længere middagslur osv. så skal hun naturligvis have lov til det - og modsat, hvis hun vågner tidligere, går senere i seng osv. så skal I også her være lidt fleksible. Hvis I spiser ude en aften, så må hun naturligvis med, og I må så prøve at vurdere hendes overskud. Måske er hun tydeligt træt og har brug for at komme tilbage til hotelværelset og sove - og måske vil hun rigtig gerne være med og kan så senere falde i søvn i sin vogn, imens I går en aftentur - og tilbage på hotellet flyttes hun så i seng:)

Altså ingen faste regler, I skal naturligvis gøre det, som I fornemmer vil fungere bedst for jer alle tre på jeres ferie - og dog indstille jer på, at det bliver en lidt anderledes måde at holde ferie på. Der er forskel på at rejse med et lille barn og så rejse som par :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina