Svar: Mange rejser

18. februar 2016

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Familie i London

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Nogle børn ville slet ikke kunne klare de store skift, som du beskriver, at I rigtig gerne vil have mulighed for - og andre børn vil kunne klare det helt uden problemer. Det er meget forskelligt, og derfor er der ikke et præcist svar at give dig...

Jeres drengs personlighed spiller naturlig ind. Hvis han er en dreng, som elsker at komme ud, opleve og nyder når I er mange samlet, du kan fornemme, at der skal ske noget, og han næsten "keder sig", hvis I blot er derhjemme, så vil det sandsynligvis gå rigtig fint. MEN er han en dreng, der hurtigt bliver overtræt, tydeligt har brug for pauser, ro derhjemme for at kunne lade op og finde nye ressoucer, så kan det godt blive for meget for ham..

Jeres drengs alder og udvikling spiller også ind. Han er 7 måneder nu, og jeg ved ikke, hvornår I planlægger at rejse. Men i 8-10 måneders alderen vil mange forældre mærke separationsfasen.

Når et lille barn bliver født, så skal barnet og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med, at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer ham hver dag.

De første tegn på at din dreng er i gang med at knytte sig til dig er, at han følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt. Han smiler også mere til dig end til andre, og det er dig, som bedst trøster ham, hvis han er ked af det. Et godt tegn på at han er trygt tilknyttet dig er, at han bruger dig som sin sikre base. Når han sidder på dit skød, kan han studere verden. Når han sidder hos dig, tør han charmere andre mennesker lidt mere, end hvis han sidder for sig selv - fordi han fornemmer at du (hans sikre base) passer på ham.

I 8-10 måneders alderen begynder mange børn at kravle og vise mere selvstændighed og egen vilje. Han begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Det er her vigtigt, at han kan søge tilflugt hos dig - han kravler ud for at undersøge men vender tilbage til dig, skal lige have et lille kram og tør så kravle videre igen. Han kan i denne alder blive rigtigt ked af det, hvis fremmede kikker lidt for meget på ham, eller hvis du f.eks. går på toilettet og lader ham blive tilbage i stuen. Han har brug for hele tiden at vide, hvor du er for at han er helt tryg.

Man kan godt mærke en snert af dette tidligere - og det er måske det I har oplevet til jul, hvor bedsteforældres kontakt, lyst til at ...

Annonce

... snakke med ham, holde ham osv. har været lidt for meget for ham - men det er især i 8-10 måneders alderen, at der rigtigt trænger igennem. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.

Både separationsangst og angst for fremmede er tegn på at barnet har en tryg tilknytning til sine forældre - han græder, når du går fra ham, også selvom det kun er ind i et tilstødende lokale, og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.

MEN det kan naturligvis godt give lidt udfordringer i forhold til at rejse, fordi der jo vil være rigtig mange indtryk, rigtig meget nyt, en meget stor verden, som jeres dreng pludselig skal forholde sig til. Og han kan derfor godt reagere med at blive ked af det og tydeligt have ekstra behov for dig, behov for at klynge sig ekstra meget til dig. Det skal du naturligvis være bevidst om, og som du skriver, så er det vigtigt, at I hele foregår så meget på hans præmisser, som det er muligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Heldigvis, så lyder det som om, at du og han vil være sammen hele tiden - altså han vil uanset om han er i London, I Danmark eller I Dubai være sammen med sin mor. Han vil have sin sikre base hos sig - og det er vigtigt. Hvis du skønner, at han godt kan klare det, så er det vigtigt, at I - når I er sammen med familien - hele tiden forsøger at være der for ham og ikke blot lader ham få fra arm til arm, selvom alle rigtig gerne vil holde ham, lege med ham osv. Naturligvis skal familien have lov - det er skønt, at I kan mødes, men du skal hele tiden være opmærksom på, hvornår det bliver for meget for ham, hvornår du er nødt til at sige fra, hvornår han har brug for ro og mulighed for blot at være med dig... og du skal også være opmærksom på, at reaktionen nogle gange kan komme forsinket, så han er måske ikke ked af det, lige der hvor I er sammen med familien, men om aftenen, hvor I måske er jer selv, vil han måske græde rigtig meget.

Der er mange rejser ilagt - måske vil det være alt rigeligt med London, Danmark, London, Dubai, London - I behøver måske ikke også tage til Danmark igen og derefter til Sverige...

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - uanset hvad I vælger - og tak for dine søde ord om min brevkasse og mine svar:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder