Svar: Rejse og sol
14. januar 2016
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hmmm... vores hudfarve bestemmes af gener, men også af f.eks. indholdet af caroten og indholdet af melanin. Melanin produceres af særlige celler i overhuden, melanocytter, og beskytter hudens celler mod sollys. Når vi bliver solbrændte, så skyldes det at solens stråler sætter rigtig meget gang i produktionen af melanin.
Børns hud er mere sart og sårbar for vind og vejr - og for solens stråler. Derfor skal børns hud beskyttes ekstra. Selvom vores børn ikke er så gamle, så anbefales det, at vi beskytter deres hud med solcreme og sørger for skygge. Det er bedre at bruge solcreme end risikere at barnet får en solskoldning - solskoldning kan medføre hudkræft senere i livet...
I skal vælge en solcreme, som er fri for parabener, parfume og lignende - gå efter svanemærket solcreme. Se f.eks. i Matas eller prøv Derma eller Neutral.
Når I tager til Gran Canaria vil solen være stærkere end den er herhjemme og jeres drengs hud vil være ekstra modtagelig for solens stråler... Derfor bør I bruge solcreme til ham. Det vil også være en rigtig god idé at købe badetøj med indbygget solfaktor. Bluser med lange ærmer, som kan beskytte godt, også gerne en solhat med skygge i nakken og for ørerne...
Hvis I skal bade i pool eller i havet, så skal I være opmærksomme på at bruge vandfast solcreme og også smøre ham ind igen, når han kommer op og tørres med håndklæde:) Vær opmærksom på at vand og sand reflekterer solens stråler ekstra, så når man opholder sig i eller ved vand, så er ekstra solbeskyttelse nødvendigt.
Med hensyn til at flyve, så er det især landingen som kan give øreproblemer. Det kan være en god idé at medbringe en brikjuice eller lignende, som han kan drikke med sugerør - vær opmærksom på, at I måske ikke får det med igennem security, men skal købe det i selve lufthavnen.
En pakke rosiner, en mandarin eller lignende, som han kan tygge på vil også være godt. Det hjælper ham til at synke og dermed udlignes trykket i ørerne.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske