Svar: Rejse og sol

14. januar 2016

Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hmmm... vores hudfarve bestemmes af gener, men også af f.eks. indholdet af caroten og indholdet af melanin. Melanin produceres af særlige celler i overhuden, melanocytter, og beskytter hudens celler mod sollys. Når vi bliver solbrændte, så skyldes det at solens stråler sætter rigtig meget gang i produktionen af melanin.

Børns hud er mere sart og sårbar for vind og vejr - og for solens stråler. Derfor skal børns hud beskyttes ekstra. Selvom vores børn ikke er så gamle, så anbefales det, at vi beskytter deres hud med solcreme og sørger for skygge. Det er bedre at bruge solcreme end risikere at barnet får en solskoldning - solskoldning kan medføre hudkræft senere i livet...

I skal vælge en solcreme, som er fri for parabener, parfume og lignende - gå efter svanemærket solcreme. Se f.eks. i Matas eller prøv Derma eller Neutral.

Når I tager til Gran Canaria vil solen være stærkere end den er herhjemme og jeres drengs hud vil være ekstra modtagelig for solens stråler... ...

Annonce

... Derfor bør I bruge solcreme til ham. Det vil også være en rigtig god idé at købe badetøj med indbygget solfaktor. Bluser med lange ærmer, som kan beskytte godt, også gerne en solhat med skygge i nakken og for ørerne...

Hvis I skal bade i pool eller i havet, så skal I være opmærksomme på at bruge vandfast solcreme og også smøre ham ind igen, når han kommer op og tørres med håndklæde:) Vær opmærksom på at vand og sand reflekterer solens stråler ekstra, så når man opholder sig i eller ved vand, så er ekstra solbeskyttelse nødvendigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at flyve, så er det især landingen som kan give øreproblemer. Det kan være en god idé at medbringe en brikjuice eller lignende, som han kan drikke med sugerør - vær opmærksom på, at I måske ikke får det med igennem security, men skal købe det i selve lufthavnen.

En pakke rosiner, en mandarin eller lignende, som han kan tygge på vil også være godt. Det hjælper ham til at synke og dermed udlignes trykket i ørerne.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder