Svar: Mange forandringer

21. juli 2015

Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Ariels mor

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre fra dig igen! Hvor lyder det dejligt med hus, selvom det også lyder som om, at der er meget som skal renoveres, så lyder det som om, at det bliver rigtig godt, når I på et tidspunkt er færdige, skønt!

Det er super fint, at I forsøger at holde fast i de daglige rutiner, så hverdagen så vidt muligt ligner sig selv. Det er rigtig godt med faste spisetider, faste sovetider osv. ligesom det er super, at Ariel nu er begyndt i dagpleje. Dejligt, at det går så godt der, og at I har så sød en dagplejer:) Jo mere ens hverdagen er, jo mere genkendelighed og struktur, jo mere vil jeres datter finde roen. Det gør hende tryg at tingene netop er genkendelige. Hun er stadig så lille, at hun ikke kan forholde sig til tid, men fornemmer dagen ud fra de ting som sker, og her hjælper det hende netop med de faste spise- og sovetider osv.

Hun er stadig så lille, at hun har svært ved at kapere for meget uro omkring sig. Og det larmer naturligt, når gulve skal brækkes op og vægge skal væltes. At være en del af denne proces, tænker jeg, at hun ikke tager skade af, men hun har heller ikke nogen stor glæde af det… Og da I har muligheden for at tage på forlænget weekend til Sverige, så lyder det som en god idé. Det lyder som om, at far kan nå rigtig langt med huset på 5 dage, og det lyder som en god prioritering.

Det vil ikke være problemtatisk at komme hjem til et nyt hjem, hvor tingene er i orden. Hun ...

Annonce

... vil jo spejle sig i jer, bruger jer som pejling for, hvordan tingene er, og når hun mærker, at I er rolige, glade og nyder alt det nye, så vil hun naturligt også blive mere rolig og glad og tryg ved det hele. På samme måde registrerer hun tydeligt, hvis I er stressede, trætte og mangler overskud - så bliver hun naturligt også mere urolig og pylret.

Det er heller ikke problematisk at tage til Sverige i 5 dage, selvom hun så igen skal være et nyt sted, nye omgivelser, nye lyde osv. Det vil være langt mere roligt for hende end at være hjemme og det vigtigste - hun har sin mor hos sig. Du vil naturligt være der for hende og igen vil hun spejle sig i hvordan du har det:) Selvom du synes, at der har været mange skift for hende de sidste måneder, så er det netop vigtigt, at hun har sin mor, sin primære omsorgsperson hos sig.

Hun vil godt kunne savne sin far, når I er i Sverige, og det vil være rigtig godt, at du taler om far, når I er væk, så hun hører, at far ikke er forsvundet og bekræftes i, at I ses igen. Du kan evt. medbringe et lille fotoalbum med billeder af far, dig, hende, huset, nogle af hendes ting osv. som I kan kikke i, når I er i Sverige, og som kan bekræfte hende, i at alt stadig er der, at I kommer tilbage igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du nyder en lille ferie sammen med hende, så vil hun også nyde det og trives med det:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig god tur og rigtig meget held og lykke med huset! Og fortsat god sommer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina