Svar: Dilemma om ferie og kursusophold
27. maj 2015
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Med den alder jeres dreng har nu, så forstår han tid på en helt anden måde, end han har gjort før. Han ved at der i løbet af et døgn sker flere ting, han kender døgnets rytme, at han skal op, lege i løbet af dagen osv. og sove om aftenen, og så bliver det morgen igen. Han kan begynde at tælle og vil naturligt begynde at kunne forstå en forklaring om, at mor kommer hjem igen på søndag.
Han ved naturligt ikke, hvornår det er søndag, men her kan I hjælpe ham med f.eks. at lave et skema over ugen, som viser ham, hvad der skal ske. Far og bedsteforældrene kan tælle med ham "nu skal du sove 5 nætter mere, så kommer mor igen" osv. så han på den måde får overblik over ugen, over tiden.
Der er ingen tvivl om, at han vil savne dig - og du vil savne ham. Men han har sin far, hvilket er rigtig godt og vigtigt - da han naturligt vil bruge sin far, som jo også er hans primære omsorgsperson. Børn har heldigvis 2 primære omsorgspersoner, som de kan skifte mellem, netop mor og far. Og han har også sine bedsteforældre, sine sekundære omsorgspersoner, som han også er tæt knyttet til. Der vil således være masser af hænder og omsorgsfulde voksne til at tage sig af ham og også betrygge ham, hvis han savner dig meget og bliver ked af det.
Det lyder også som om at bedsteforældrene har mulighed for at give ham en lidt fleksibel uge og lave nogle forskellige ting med ham, når de passer ham og det vil han højst sandsynligt nyde. Det giver jo mulighed for at få lov til at vænne sig lidt til hverdagen igen, når du nu fortæller at han ofte har lidt svært ved dette efter en ferierejse - hvilket man jo godt forstår:) Den uge hvor du er væk, lyder således til at kunne blive en god blanding af kendte rammer, omsorgsfulde voksne og lidt forkælelse:)
Det lyder som om, at det sagtens kan lade sig gøre, at du tager på kursus, kort efter at I er kommet hjem fra ferie:)
Rigtig god fornøjelse med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske