Svar: Ferie fra vuggestuen

15. juni 2014

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære K

Tak for dit brev :)

Jeg synes, det er et stort privilegium at kunne have sit barn hjemme i 5 uger, og hvis man har muligheden for det, så synes jeg, det lyder rigtig dejligt, og som en ting der er værd at prioritere.

At skulle starte i vuggestue efter 5 ugers ferie vil naturligt godt kunne blive lidt som at starte forfra, fordi han sandsynligvis vil have glemt mange ting og det at skulle slippe det hyggelige og rare derhjemme og blive afleveret i vuggestuen igen, kan naturligt godt være hårdt - men her er der nok ikke forskel på om det er i tre uger eller i fem uger, han har været væk:)

I kan derfor overveje om han skal køres lidt ind i vuggestuen igen i slutningen af jeres ferie, for at give ham muligheden for at vænne sig lidt til vuggestuen igen og atter fornemme at det er hverdag. Når han bliver afleveret i slutningen af jeres ferie vil han naturligt ikke vide at du og far er hjemme og I kan flekse fuldstændig efter hans behov og signaler og netop være der for ham begge to.

Så mit ...

Annonce

... umiddelbare forslag vil være at du udnytter muligheden for at have ham hjemme i 5 uger, men at I bruger den sidste uges tid af jeres ferie på at vænne ham til vuggestue igen. Lader ham være der et par timer, spise sammen med de andre, blive puttet der, så når du atter starter på arbejde efter ferien, så er han helt tryg ved at blive afleveret igen:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vær også opmærksom på ikke at ændre alt for meget på hans rytme, når du har ham hjemme, men forsøg at holde en rytme, som passer ind til hverdagen. Hvis han i de 5 ugers ferie vænner sig til f.eks. at vågne kl 07 i stedet for k. 05.30 og hele dagens rytme på den måde rykker sig halvanden time eller mere, så vil det naturligt give problemer når han pludselig bliver vækket tidligt om morgenen igen. I perioden op til at vuggestuen atter er hverdagen, er det derfor godt at arbejde på en rytme, som passer til netop vuggestuens hverdag, så skiftet mellem ferie og vuggestue ikke bliver mere hårdt end nødvendigt er:)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder