Svar: Sol, sommer og solcreme :)
21. maj 2014
Alder:
18 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og hvor er det dejligt, at vi nu er nået til den årstid, hvor vi begynder at tænke på sommer og sol :) Det lyder skønt med en rejse til Bulgarien!
En UV-dragt er en rigtig god idé. En dragt med lange ærmer og lange ben vil naturligvis dække mere af kroppen og derfor beskytte mere mod solens stråler, hvilket naturligvis vil være at foretrække. Solens stråler er meget stærke og det er vigtigt med en dragt, der beskytter godt.
Når det er sagt, så kan fordelen ved en dragt med korte ærmer og korte ben dog være, at Bertram kan soppe, lege med vand osv. uden at dragten bliver våd ved hænder og føder - og det kan være meget rart, at han er tør… En dragt med stropper i stedet for ærmer, er dog ikke en god idé. Dragten bør i hvert fald dække skuldrene og det øverste af armene, gerne gå ned til albuerne og meget gerne gå ned over knæene.
Selvom dragten kan tørre hurtigt i varmen, så kan det godt være en idé at have to dragter, så den ene kan tørre imens han har den anden på…
Bleunderbukser eller badebleer - en badeble vil normalt være langt mere sikker. Det jeg forstår ved bleunderbukser, er normalt det, man også kalder for "training-pants", det vil sige underbukser som barnet kan bruge i den periode, hvor man arbejder på at slippe bleen, men hvor barnet måske lige drypper lidt før det når toilettet. Bleunderbukser vil normalt ikke kunne holde til en tissetår og afføring. I forhold til Bertrams alder, så vil badebleer være at foretrække.
Du behøver dog ikke fylde kufferten med badebleer. Tag en enkelt pakke med og så vil du højst sandsynligt kunne finde dem dernede - enten på hotellet eller i det nærmeste supermarked/købmand.
Solcreme og solstift er et must - også selvom han har UV tøj på, så skal han stadig smøres ind. Jeg vil anbefale dig, at du smører ham ind i creme, og så kan du bruge stiften som ekstra på ørerne, næsen, i panden osv. Vær opmærksom på, at hver gang han har været i vandet, er blevet tørret med et håndklæde og lignende, så vil han have brug for at blive smurt ind igen.
Vær særligt opmærksom på hans fødder - han skal smøres med solcreme og vil også have glæde af et par små lukkede badesko, som sidder fast på fødderne. De vil både skærme lidt for solens stråler, men vil også gøre, at han ikke brænder sig på jorden/fliserne.
En solcreme med spray funktion kan være praktisk til hovedbunden og derudover skal han have solhat. Solhatten skal dække for ørerne og ned i nakken. Du kan også købe UV-solhatte til børn.
Forsøg at undgå middagssolen mellem 12-15 - det passer sandsynligvis med at I kan spise frokost her og så kan han sove til middag :)
Det kan være en god idé at medbringe et lille oppusteligt babybassin (eller købe et dernede). Det giver mulighed for at han kan bade osv. selvom I opholder jer i skyggen, ligesom han kan lege med vand. Naturligvis hele tiden under opsyn! Det kommer naturligvis også an på, hvordan I skal bo. Nogle steder vil en del af poolen være overdækket, så man kan søge skygge, selvom man er i vandet…
Med hensyn til øreproblemer, så kan børn godt få dette i forbindelse med flyvning - også selvom de normalt ikke har problemer med ørerne. Bertram vil ikke kunne trykudligne, og det kan godt komme til at gøre ondt i ørene - især under landing. Det kan dog hjælpe ham, hvis I kan tage noget med, som han kan tygge og gumle på. Eller måske en lille brikjuice eller lignende, som han kan drikke af :) Hvis I ikke må medbringe dette gennem security, så kan I købe det i lufthavnen før I letter.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og håber at I får en skøn skøn ferie!
Rigtig god rejse, når I kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske