Svar: Mad og rejse
11. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Det lyder vel nok dejligt med en rejse til Thailand! :)
Det er dejligt at I er kommet godt igang med skemaden. Det lyder som om at lillepigen er glad for majsgrød, og at I har ramt det rigtige tidspunkt at starte. Det er super fint at hun nu spiser ca ½ dl. grød dagligt. Det er fint, hvis dette indtag ligger f.eks. til frokost og du må gerne begynde at give ½ dl. grøntsagsmos om aftenen, så hun nu får 2 måltider dagligt.
Hvis hun kan spise ½-¾ dl. grød eller mos, så må du gerne give hende dette, men det er fint stadig at holde mængden lidt nede, så der stadig er plads i maven til mælken. Det er bedre at give hende ½-¾ dl. skemad og hun så drikker flaske efterfølgende, end at give hende 1-1½ dl. skemad og hun så afviser flasken.
Når man rejser med små børn, så er det ofte en god idé at have lidt mad med hjemmefra og jeg vil anbefale jer at købe et par grødprodukter, som skal blandes op med kogt vand. I kan også købe grød og mos til babyer i Thailand, som kan bruges, så I behøver ikke fylde kufferten med babymad, men lidt er rart at medbringe selv.
Jeg vil anbefale at I køber en rejse-el-kedel. Det giver jer mulighed for at koge lidt vand fra flaske og bruge dette til både skemaden og til modermælkserstatningen. Det er praktisk på hotellet eller i lejligheden, at I ikke behøver gå ud i byen for at lave mad eller flasker til hende. Vandet skal naturligvis være fra flaske, som I skriver, hun bør ikke få vand fra hanen.
Hun må godt når hun bliver 6 måneder få lidt frisk moset frugt og I kan f.eks. købe banan, mango og papaya, som hun kan få most på sin grød eller I kan skære det i større stykker, prøve at lade hende sutte på det imens I holder det. Det vil hun sikkert nyde. Det er rigtigt, at det er en god idé at købe frugt, som skal skrælles og som I selv skærer ud, fordi I så er sikre på at det ikke er skyllet i urent vand.
I må meget gerne begynde at variere mellem de forskellige grødtyper, så hun nu begynder at få mere "fnugget" grød og grød med mere struktur. Det kan være f.eks. hirsegrød eller quinoagrød, som er lavet på flager - eller hun kan nu begynde med lidt havregrød, som har mere bid. Det er ofte en fordel at starte med den lidt fnuggede grød som overgang.
Grøntsagsmos kan laves af stort set alle typer grøntsager og stille og roligt skal hun begynde med lidt kød eller fisk i grøntsagsmosen. Det kan dog vente til I kommer hjem. Men I må gerne starte op med lidt mos allerede nu, så hun stille og roligt vænner sig til det. I kan også finde grøntsagsmos på glas i Thailand og ellers kan I sandsynligvis bede restauranten på hotellet eller hvor I nu skal være om at koge f.eks. lidt gulerodsmos til hende. I kan også medbringe et par glas med babymos hjemmefra, men I skal være opmærksomme på at det ikke er altid at glassene kan holde til trykket i kabinen og mosen derfor kan flyde ud i kufferten... Det kan være bedre at medbringe det i håndbagagen og det burde ikke give problemer, når man har en baby med...
Hendes behov for mælk er det samme som det hele tiden har været - altså hun skal have samme antal flasker, også selvom hun starter op med skemad 2 gange dagligt. Skemaden kommer ud over det vanlige indtag af mælk. Derudover skal hun have vand af kop sammen med sin skemad og lærer stille og roligt at drikke vand og at drikke af en kop. I starten vil hun ikke drikke ret meget vand af koppen, fordi hun vil koncentere sig om at fide ud af teknikken og der vil ofte ryge en del forbi munden.
Hvis hun derudover virker tørstig eller du fornemmer at hun begynder at mangle lidt væske, at hendes urin f.eks. virker koncentreret, så kan du give hende en flaske ekstra med modermælkserstatning eller du kan tilbyde hende vand i flaske. Det er helt okay at tilbyde hende ekstra mælk eller vand, når I er et sted, hvor det er meget varmt.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god rejse og rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske