Svar: Hader sin barnevogn & autostol

15. september 2013

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære RL

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå at du gerne vil lære din datter at være i både autostol og barnevogn, så I har mulighed for at komme lidt væk hjemme fra. Og jeg tænker at det i første omgang nok handler om at få hende gjort tryg ved at være i autostol og lift.

Med hensyn til autostol, så er det vigtigt at du sikrer dig at der ikke er nogen generende remme eller andet, som irriterer hende. Hun skal naturligvis spændes fast, men hun skal sidde rart. Det bliver lidt koldere i vejret nu og det betyder mere tøj, en blød flyverdragt eller lignende og det kan nogle gange gøre en forskel, fordi hun puttes i dragten, sættes i stolen og falder til ro. Og nogle gange kan det faktisk hjælpe at du ammer hende, giver hende dragten på og ammer hende igen og derefter så sætter hende i stolen.

Nogle børn har også glæde af en puttepose i autostolen - se cuddle.dk - hvis hun ikke bryder sig om følelsen af at "blive spændt fast", så kan den være en ...

Annonce

... idé.

I forhold til liften, så vil det på samme måde være en rigtig god idé at du vænner hende til at sove i den, så du putter hende i liften indendøre, svinger den frem og tilbage og luller hende i søvn på denne måde - så den bliver genkendelig og tryg. Og når det så er tid til at trille i barnevognen, så puttes hun i liften som hun plejer, hvorefter den så stilles i vognen og I kan trille en tur.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange kan det også hjælpe at putte hende indendøre i barnevognen, så hun lærer at sove inde i sin vogn først og føler sig tryg ved denne og når hun så kan det, så kan du putte hende udenfor og også trille hende, - så hun stille og roligt vænner sig til vognen og det at ligge i vognen. Nogle gange kan det hjælpe at tage kalechen ned, så hun kan ligge og kikke sig omkring og andre gange er det bedre at have den oppe, så hun er skærmet og så lettere falder til ro - her må du forsøge dig lidt frem.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!