Svar: Rejse med baby på 9 måneder
25. august 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Mor til 2
Kæmpe stort tillykke med lillesøster, hvor dejligt at I nu er en familie på fire og at storebror er glad og trives med netop at være storebror :)
Og hvor lyder det skønt med en rejse til Thailand! Især når I skal rejse sammen med bedsteforældre, det giver jo lidt ekstra hænder, der kan hjælpe og underholde lidt undervejs og det lyder som om at det kunne blive rigtig hyggeligt for alle :)
Den største udfordring, når man rejser med en baby er flyveturen. Hvis I vælger at tage helt til Thailand, så er det rigtig mange timer I skal flyve, og det kan være rigtig svært at underholde et barn på 9 måneder. Hun er for stor til at kunne være i en lift og skal sandsynligvis sidde på skødet - I kan overveje eller undersøge om det er muligt, at hun kan få sit eget sæde (koster naturligvis ekstra), men det kan give lidt ekstra plads i flyet, og hun vil bedre kunne lægges til at sove osv.
Det kan være en fordel, hvis I kan få en flyafgang sidst på dagen, så jeres datter efter nogle timer kan falde i søvn, fordi det er hendes normale sovetid. Alternativt flyve meget tidligt om morgenen, så hun kommer op om natten og naturligt er meget træt og derfor vil kunne sove mere i flyet. Timerne kan gå hurtigere, hvis hun kan få sovet.
Det vil være nødvendigt at I medbringer lidt forskellige underholdning, og det vi være godt, hvis hun kan kravle lidt fra den ene til den anden, så hvis I kan få sæder ved siden af hinanden vil det være rigtig godt, netop fordi det kan være svært at få hende til at være rolig og det er begrænset, hvor meget siddeplads, der er på gulvet. Måske kan I være heldige at få et sæde med ekstra benplads mod ekstra betaling. Der kan dog være nogle regler omkring storebror, da børn normalt ikke må sidde ved nødudgang, hvor ekstra benplads ofte er - I må undersøge mulighederne.
Det kan være en god idé med lidt nye legeting, som hun ikke har set før - nyhedens interesse er ofte større ... Og det kan være rigtig godt med ting som ikke er for små, så de ikke triller rundt i flyet og ikke er til at få fat i, men med den alder hun har, vil det jo også være begrænset, hvor små ting hun må lege med.
Og så skal I naturligvis overveje om det vil være lettere at rejse til et sted, hvor flyturen ikke er helt så lang - helt så varmt og vejrsikkert bliver det jo så naturligvis heller ikke.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske