Svar: Rejse fra et barn
11. august 2013
Alder:
21 mdr.
Kære Mina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du kan godt rejse fra din dreng og lade ham være hjemme hos far. Det er ikke skadeligt for ham, heller ikke selvom han naturligt vil savne dig - men han har jo netop sin far hos sig.
Det er sådan at børn ofte har to primære tilknytningspersoner - det er mor og far. Jeres dreng er knyttet til jer begge to og bruger naturligt jer begge som sin sikre base, hvorfra han kan udforske verden. Han ved at I er der for ham og at han kan være helt tryg når I eller den ene af jer er til stede.
Børn har også sekundære tilknytningspersoner, det kan være en dagplejer, en vuggesetuepædagog, en bedsteforældre osv. Jeres dreng vil også være knyttet til disse personer, dog på en anden måde end han er knyttet til mor og far. Og han vil bruge disse personer, netop når mor og far ikke er til stede. Det er vigtigt for børns udvikling, at de har tilknytning til vigtige voksne og således har både primære og sekundære omsorgspersoner, der tager sig af dem og hjælper dem.
Når du rejser på ferie, så vil far være der hos jeres søn. Han har således en af sine primære omsorgspersoner hos sig og vil ikke være svigtet. Far vil naturligt give ham al den omsorg, kærlighed, nærhed osv. som han har behov for :)
Jeres dreng vil naturligt savne dig og vil ikke kunne forstå, hvor du er. Han vil også kunne spørge efter dig "mor?!" og far vil kunne sige "mor kommer igen" og på den måde betrygge ham i at du ikke er forsvundet, at du stadig er der. Og samtidig give ham den nærhed, som han lige der måske søger. Han er naturligvis for lille til at forstå små beskeder som "mor kommer igen på søndag", og han vil ikke kunne forholde sig til tid - men det er her rigtig fint at far forsøger at lade hverdagen ligne sig selv, så jeres dreng kommer i vuggestue osv. som han plejer og i fritiden skal de to så hygge sig sammen og nyde, at de netop har "dig og mig tid", som naturligt også kan være svært med flere børn i huset til hverdag :) Far og lillebror kan altså også udnytte af de faktisk har noget tid sammen, som de normalt ikke plejer at have.
Det at han ikke forstår hvor du er, og ikke kan forklares at du tager af sted, og hvornår I ses igen, kan nogle gange godt gøre, at han vil virke afstandstagende, når du atter kommer hjem. Det kan godt være at han her vil klynge sig mere til far, ikke lige vil give dig et knus, ikke vil acceptere at du kysser ham osv. Det skal du naturligvis være forberedt på :)
Det er her vigtigt at du er som du plejer at være, viser ham, at du stadig er der for ham, elsker ham og rigtig gerne vil ham - uden at presse ham unødigt, men lige give ham tid til at forstå at nu er du hjemme igen. Han vil naturligt også spejle sig i far og den glæde far jo også vil vise over, at du atter er hjemme :)
Jeres dreng og far vli altså have det rigtig fint sammen - måske vil det være sværere for dig :)
Rigtig god rejse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske