Svar: Rejse fra et barn

11. august 2013

Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mina

Tak for dit brev og velkommen til :)

Du kan godt rejse fra din dreng og lade ham være hjemme hos far. Det er ikke skadeligt for ham, heller ikke selvom han naturligt vil savne dig - men han har jo netop sin far hos sig.

Det er sådan at børn ofte har to primære tilknytningspersoner - det er mor og far. Jeres dreng er knyttet til jer begge to og bruger naturligt jer begge som sin sikre base, hvorfra han kan udforske verden. Han ved at I er der for ham og at han kan være helt tryg når I eller den ene af jer er til stede.

Børn har også sekundære tilknytningspersoner, det kan være en dagplejer, en vuggesetuepædagog, en bedsteforældre osv. Jeres dreng vil også være knyttet til disse personer, dog på en anden måde end han er knyttet til mor og far. Og han vil bruge disse personer, netop når mor og far ikke er til stede. Det er vigtigt for børns udvikling, at de har tilknytning til vigtige voksne og således har både primære og sekundære omsorgspersoner, der tager sig af dem og hjælper dem.

Når du rejser på ferie, så vil far være der hos jeres søn. Han har således en af sine primære omsorgspersoner hos sig og vil ikke være svigtet. Far vil naturligt give ham al den omsorg, kærlighed, nærhed osv. som han har behov for :)

Jeres dreng vil naturligt savne dig og vil ikke kunne forstå, hvor du er. Han vil også kunne spørge efter dig "mor?!" og far vil kunne sige "mor kommer igen" og på den måde betrygge ham i at ...

Annonce

... du ikke er forsvundet, at du stadig er der. Og samtidig give ham den nærhed, som han lige der måske søger. Han er naturligvis for lille til at forstå små beskeder som "mor kommer igen på søndag", og han vil ikke kunne forholde sig til tid - men det er her rigtig fint at far forsøger at lade hverdagen ligne sig selv, så jeres dreng kommer i vuggestue osv. som han plejer og i fritiden skal de to så hygge sig sammen og nyde, at de netop har "dig og mig tid", som naturligt også kan være svært med flere børn i huset til hverdag :) Far og lillebror kan altså også udnytte af de faktisk har noget tid sammen, som de normalt ikke plejer at have.

Det at han ikke forstår hvor du er, og ikke kan forklares at du tager af sted, og hvornår I ses igen, kan nogle gange godt gøre, at han vil virke afstandstagende, når du atter kommer hjem. Det kan godt være at han her vil klynge sig mere til far, ikke lige vil give dig et knus, ikke vil acceptere at du kysser ham osv. Det skal du naturligvis være forberedt på :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er her vigtigt at du er som du plejer at være, viser ham, at du stadig er der for ham, elsker ham og rigtig gerne vil ham - uden at presse ham unødigt, men lige give ham tid til at forstå at nu er du hjemme igen. Han vil naturligt også spejle sig i far og den glæde far jo også vil vise over, at du atter er hjemme :)

Jeres dreng og far vli altså have det rigtig fint sammen - måske vil det være sværere for dig :)

Rigtig god rejse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland