Svar: 5 timer i autostol?
29. juni 2013
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Ud fra jeres beskrivelse, så lyder det som om at I godt kan vælge løsning nummer 2. Jeres datter er 9 måneder gammel, stolen kan lægges tilbage, så hun delvist ligger ned og hun kan slappe af. Dertil kommer at hun ikke er glad for at sidde i autostolen og køre i bil, så det lyder som om at det vil lykkes bedst, hvis det er om aftenen, hvor hun normalt er træt og naturligt sover et længere stræk.
Det vil være en god idé, hvis I en gang imellem kan stikke en hånd ind under numsen på hende og lette lidt på måden hun sidder - forhåbentlig uden at vække hende:) Når vi andre sidder, så skifter vi naturligt stilling hele tiden, og hun er for lille til at kunne dette, derfor bør I hjælpe hende med at få flyttet lidt på hende, så hun ikke sidder i samme stilling og "trykker" samme sted på kroppen under hele turen.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan holde en længere pause, hvis hun vågner af sig selv og viser behov herfor. Det vil sige at jeres pause skal være fleksibel og efter hendes behov, så I holder pause, når hun vågner og ikke på et bestemt tidspunkt på turen.
Når I holder pause, vil det være rigtig godt, hvis I kan tumle med hende, lade hende kravle osv. så hun bruger sig selv motorisk inden I så skal køre igen. Og forhåbentlig vil hun så derefter acceptere jeres underholdning og falde i søvn fordi hun alligevel er træt, fordi det er sidst på dagen.
Når I kommer frem er det rigtig vigtigt at hun kommer ud af stolen og kan sove videre i en seng. Det er vigtigt at hun så vidt muligt ligger rigtig og ikke sidder eller halvt-sidder:)
Rigtig god tur!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske