Svar: Paraplyklapvogne
19. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det kan være rigtig praktisk med en paraply-klapvogn og jeg kan godt forstå at du en gang imellem har brug for en sådan i stedet for den større klapvogn, som fylder meget og er svær at klappe sammen osv.
De fleste paraplyklapvogne kan bruges fra barnet er 6 eller 8 måneder gammelt - det afhænger lidt af modellen og burde fremgå fra producentens side. Nogle paraplyklapvogne har så lidt støtte og ingen affjedring, at det anbefales at barnet ikke sættes i en sådan, før barnet kan sidde stabilt selv. Andre paraplyklapvogne kan bruges tidligere.
Det er generelt vigtigt at vælge en paraplyklapvogn, der giver barnet støtte og hvor ryglænet kan slås ned og især i forhold til dine børns alder, vil det være godt at vælge en vogn, hvor de både kan ligge og også sove nogenlunde godt. I forhold til en rigtig klapvogn, så får man naturligt ikke samme støtte og affjedring i en paraplyklapvogn og skal man på længere ture og skal vognen generelt bruges til at sove i osv. så kan det være en god idé at have en rigtig klapvogn eller barnevogn. Men drejer det sig om korte ture i indkøbscenteret, på museet, eller på en ferie, så er en paraplyklapvogn rigtig fin.
TÆNK har testet paraplyklapvogne og de klare sig stort set alle rigtig godt. Priserne varierer meget, men sikkerheden er god i næsten alle testede vogne. Du kan se deres test på tænk.dk. De har også lavet en "tjekliste til køb af klapvogn", hvor de gennemgår de forskellige typer og hvad man skal vælge ud fra.
I forhold til at sidde udadvendt i vognen, så vil jeg normalt anbefale at barn og forældre kikker på hinanden - især når de ikke er ældre end 6 måneder. Der er rigtig mange indtryk, og der sker meget, og et lille barn kan godt blive bombarderet og få for mange indtryk, hvor det kan være betryggende at kunne se mor, og at du pludrer med dem og viser dem at det er okay, alt er helt fint. Modsat, så er det også lidt svært med to børn og få det hele til at gå op i en højere enhed - det forstår jeg godt - og jeg tænker at de to jo også har hinanden og vil kunne se hinanden, hvilket måske vil betrygge dem lidt. Og så skal du naturligvis være der, holde øje med dem og reagere på dem:)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske