Svar: Paraplyklapvogne

19. juni 2013

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære M

Tak for dit brev :)

Det kan være rigtig praktisk med en paraply-klapvogn og jeg kan godt forstå at du en gang imellem har brug for en sådan i stedet for den større klapvogn, som fylder meget og er svær at klappe sammen osv.

De fleste paraplyklapvogne kan bruges fra barnet er 6 eller 8 måneder gammelt - det afhænger lidt af modellen og burde fremgå fra producentens side. Nogle paraplyklapvogne har så lidt støtte og ingen affjedring, at det anbefales at barnet ikke sættes i en sådan, før barnet kan sidde stabilt selv. Andre paraplyklapvogne kan bruges tidligere.

Det er generelt vigtigt at vælge en paraplyklapvogn, der giver barnet støtte og hvor ryglænet kan slås ned og især i forhold til dine børns alder, vil det være godt at vælge en vogn, hvor de både kan ligge og også sove nogenlunde godt. I forhold til en rigtig klapvogn, så får man naturligt ikke samme støtte og affjedring i en paraplyklapvogn og skal man på længere ture og skal vognen generelt bruges til at sove i osv. så kan det være en god idé at have en rigtig klapvogn eller barnevogn. Men drejer det sig om korte ture i indkøbscenteret, ...

Annonce

... på museet, eller på en ferie, så er en paraplyklapvogn rigtig fin.

TÆNK har testet paraplyklapvogne og de klare sig stort set alle rigtig godt. Priserne varierer meget, men sikkerheden er god i næsten alle testede vogne. Du kan se deres test på tænk.dk. De har også lavet en "tjekliste til køb af klapvogn", hvor de gennemgår de forskellige typer og hvad man skal vælge ud fra.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I forhold til at sidde udadvendt i vognen, så vil jeg normalt anbefale at barn og forældre kikker på hinanden - især når de ikke er ældre end 6 måneder. Der er rigtig mange indtryk, og der sker meget, og et lille barn kan godt blive bombarderet og få for mange indtryk, hvor det kan være betryggende at kunne se mor, og at du pludrer med dem og viser dem at det er okay, alt er helt fint. Modsat, så er det også lidt svært med to børn og få det hele til at gå op i en højere enhed - det forstår jeg godt - og jeg tænker at de to jo også har hinanden og vil kunne se hinanden, hvilket måske vil betrygge dem lidt. Og så skal du naturligvis være der, holde øje med dem og reagere på dem:)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder