Svar: Skifte størrelse i autostol

24. januar 2013

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Malene

Tak for dit spørgsmål :)

Det lyder som om at jeres pige er en dejlig, stor og stærk pige og det kunne godt lyde som om at hun nu er vokset ud af sin stol. Det er vigtigt at I vælger autostol efter hendes størrelse og ikke efter hendes alder :)

Nå børn vokser ud af babystolen, så skal de flyttes over i en barnestol. Børn kan sidde i en barnestol fra de er omkring ni måneder til de er cirka fire år (9-18 kg).

En barnestol placeres ofte på bagsædet i bilen. Den kan også placeres på forsædet, hvis der ikke er airbag eller airbaggen er koblet fra.

Det anbefales at man vælger en bagudvendt autostol, da dette er det sikreste. Når barnet sidder med ryggen mod kørselsretningen er der langt mindre risiko for skader på hals og nakke, hvis der sker en frontal kollision. Rådet for ...

Annonce

... større trafik anbefaler at børn sidder bagudvendt så længe som muligt - det vil sige op til 3-4 års alderen - også selvom barnet her må sidde med bukkede ben. Hvis man skal på en længere tur, så anbefales det at holde pause med jævne mellemrum.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtigt at der kan være lidt underholdningsværdi i at sidde i en fremadvendt autostol, når barnet sidder på bagsædet. Selvom man kan sætte noget op som barnet kan kikke på, så nyder mange børn at kunne kikke frem i kabinen og da jeres datter ikke umiddelbart synes det er en fest at køre i bil, så kan det godt være at en fremadrettet stol hos jer ville give mere ro - men det er som sagt ikke det sikreste, så hvad I vælger er op til jer ... Under alle omstændigheder, så lyder det som om at I nu skal skifte til en større autostol :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor