Svar: Skifte størrelse i autostol
24. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Malene
Tak for dit spørgsmål :)
Det lyder som om at jeres pige er en dejlig, stor og stærk pige og det kunne godt lyde som om at hun nu er vokset ud af sin stol. Det er vigtigt at I vælger autostol efter hendes størrelse og ikke efter hendes alder :)
Nå børn vokser ud af babystolen, så skal de flyttes over i en barnestol. Børn kan sidde i en barnestol fra de er omkring ni måneder til de er cirka fire år (9-18 kg).
En barnestol placeres ofte på bagsædet i bilen. Den kan også placeres på forsædet, hvis der ikke er airbag eller airbaggen er koblet fra.
Det anbefales at man vælger en bagudvendt autostol, da dette er det sikreste. Når barnet sidder med ryggen mod kørselsretningen er der langt mindre risiko for skader på hals og nakke, hvis der sker en frontal kollision. Rådet for større trafik anbefaler at børn sidder bagudvendt så længe som muligt - det vil sige op til 3-4 års alderen - også selvom barnet her må sidde med bukkede ben. Hvis man skal på en længere tur, så anbefales det at holde pause med jævne mellemrum.
Det er rigtigt at der kan være lidt underholdningsværdi i at sidde i en fremadvendt autostol, når barnet sidder på bagsædet. Selvom man kan sætte noget op som barnet kan kikke på, så nyder mange børn at kunne kikke frem i kabinen og da jeres datter ikke umiddelbart synes det er en fest at køre i bil, så kan det godt være at en fremadrettet stol hos jer ville give mere ro - men det er som sagt ikke det sikreste, så hvad I vælger er op til jer ... Under alle omstændigheder, så lyder det som om at I nu skal skifte til en større autostol :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske