Svar: Sydpå om 3 uger
14. september 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Ih, hvor lyder det skønt med en rejse til Kreta - især når man sidder her og ser regnen på ruderne ... :)
Jeg vil foreslå at du ammer og putter din dreng om aftenen, som du plejer. Kl. 02-03 ammer du ham igen, enten fordi han vågner af sig selv eller fordi du vækker ham - og derefter putter du ham i autostolen, får gjort de andre klar, bilen pakket og så kører I af sted.
Medbring et glas med lidt frugtmos eller lidt grødpulver og kogt vand på termoflaske, så du kan lave lidt grød til ham, som han kan spise i lufthavnen. Enten før I tjekker ind eller efter - det afhænger lidt af hvordan han virker og naturligvis af om du får lov til at medbringe maden/væske gennem security. Medbring evt. også lidt frugtbåde, et par kiks eller lignende, som du kan give ham og han selv kan sidde og gumle lidt på undervejs, når du er nødt til at tage dig af de andre og af mere praktiske ting. Hvis ikke det er muligt at give ham mad, så må du amme ham de ekstra gange og så må I vente med at spise til flyet.
I andre skal måske også have lidt morgenmad i lufthaven og han vil naturligvis også kunne spise lidt brød, banan eller lignende sammen med jer, så I alle sammen får noget inden I tager af sted.
Med hensyn til selve flyveturen, så er det svært at aktivere en lille dreng på 10 måneder og det er rigtig svært for ham at forstå, at han skal sidde stille så længe. Derfor er det godt, hvis han kan bevæge sig lidt hos jer, skifte lidt stilling undervejs - og især være rigtig godt, hvis han kunne sove en formiddagslur imens I er af sted. Det kan derfor være godt, hvis I kan medbringe en lille dyne, tæppe eller lignende, som han kan putte sig med og dermed lettere få sovet lidt ...
Af underholding må I prøve med lidt nye spændende ting - helst noget som han ikke har set før, fordi nyhedens interesse altid er stor. Og helst noget som ikke triller og bliver væk på gulvet og mellem sæderne, for det er svært at samle op i en flyvemaskine .. :)
Legetøj med lyd er ofte spændende i denne alder, men det er ikke sikkert at de andre passagerer synes det er så sjovt .. :) legetøj med "komme frem, blive væk" er også rigtig godt - det kan være små figurer der kommer frem, når man trykker på en knap eller små æsker der kommes inden i hinanden. En simpel form for puttekasse, hvor man drejer, trykker og ting springer op eller forsvinder. En sansebold, en sansehandske eller små fingerdukker I kan sætte på jeres fingre og bevæge. Et magnetisk byggetårn - generelt er magnetiske ting praktisk i et fly.
Og så er det altid godt med noget at gumle på - en lille æskerosiner hvor han selv kan sidde og forsøge at tage rosinerne op af æsken med tommel og pegefinger, eller en mandarin, der skal først skal pilles og derefter spises ... Det tager lidt tid bare at spise det og så er det noget som han sandsynligvis synes smager godt.
Og når I kommer frem skal du naturligvis sikre ham mod solens stærke stråler med soltøj, solcreme og naturligvis skygge, når det er muligt. Det er en god idé at forsøge at holde fast i hans dagsrytme, så han stadig får morgenmad, frokost osv. nogenlunde som han plejer og så I også forsøger at holde fast i hans sovetider. Det vil hjælpe både ham og jer, når I er af sted, men også når I kommer hjem og skal have en hverdag til at fungere igen.
Det kan være en god idé at købe lidt yoghurt, frugt (der skal skrælles) eller lignende og have det på værelset eller i lejligheden - alt efter hvordan I skal bo - så han kan få noget uden for spisetider eller hvis det hele forskubber sig lidt, fordi I er flere der skal ud af døren samtidig :)
Håber I får en rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske