Svar: Sydpå om 3 uger

14. september 2012

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Ih, hvor lyder det skønt med en rejse til Kreta - især når man sidder her og ser regnen på ruderne ... :)

Jeg vil foreslå at du ammer og putter din dreng om aftenen, som du plejer. Kl. 02-03 ammer du ham igen, enten fordi han vågner af sig selv eller fordi du vækker ham - og derefter putter du ham i autostolen, får gjort de andre klar, bilen pakket og så kører I af sted.

Medbring et glas med lidt frugtmos eller lidt grødpulver og kogt vand på termoflaske, så du kan lave lidt grød til ham, som han kan spise i lufthavnen. Enten før I tjekker ind eller efter - det afhænger lidt af hvordan han virker og naturligvis af om du får lov til at medbringe maden/væske gennem security. Medbring evt. også lidt frugtbåde, et par kiks eller lignende, som du kan give ham og han selv kan sidde og gumle lidt på undervejs, når du er nødt til at tage dig af de andre og af mere praktiske ting. Hvis ikke det er muligt at give ham mad, så må du amme ham de ekstra gange og så må I vente med at spise til flyet.

I andre skal måske også have lidt morgenmad i lufthaven og han vil naturligvis også kunne spise lidt brød, banan eller lignende sammen med jer, så I alle sammen får noget inden I tager af sted.

Med hensyn til selve flyveturen, så er det svært at aktivere en lille dreng på 10 måneder og det er rigtig svært for ham at forstå, at han skal sidde stille så længe. Derfor er det godt, hvis han kan bevæge sig lidt hos jer, skifte lidt stilling undervejs - og især være rigtig godt, hvis han kunne sove en formiddagslur imens I er af sted. Det kan derfor være godt, hvis I kan medbringe en lille dyne, tæppe eller lignende, som han kan putte sig med og dermed lettere få sovet lidt ...

Af underholding må I prøve med lidt nye spændende ting - helst noget som han ikke har set før, fordi nyhedens ...

Annonce

... interesse altid er stor. Og helst noget som ikke triller og bliver væk på gulvet og mellem sæderne, for det er svært at samle op i en flyvemaskine .. :)

Legetøj med lyd er ofte spændende i denne alder, men det er ikke sikkert at de andre passagerer synes det er så sjovt .. :) legetøj med "komme frem, blive væk" er også rigtig godt - det kan være små figurer der kommer frem, når man trykker på en knap eller små æsker der kommes inden i hinanden. En simpel form for puttekasse, hvor man drejer, trykker og ting springer op eller forsvinder. En sansebold, en sansehandske eller små fingerdukker I kan sætte på jeres fingre og bevæge. Et magnetisk byggetårn - generelt er magnetiske ting praktisk i et fly.

Og så er det altid godt med noget at gumle på - en lille æskerosiner hvor han selv kan sidde og forsøge at tage rosinerne op af æsken med tommel og pegefinger, eller en mandarin, der skal først skal pilles og derefter spises ... Det tager lidt tid bare at spise det og så er det noget som han sandsynligvis synes smager godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når I kommer frem skal du naturligvis sikre ham mod solens stærke stråler med soltøj, solcreme og naturligvis skygge, når det er muligt. Det er en god idé at forsøge at holde fast i hans dagsrytme, så han stadig får morgenmad, frokost osv. nogenlunde som han plejer og så I også forsøger at holde fast i hans sovetider. Det vil hjælpe både ham og jer, når I er af sted, men også når I kommer hjem og skal have en hverdag til at fungere igen.

Det kan være en god idé at købe lidt yoghurt, frugt (der skal skrælles) eller lignende og have det på værelset eller i lejligheden - alt efter hvordan I skal bo - så han kan få noget uden for spisetider eller hvis det hele forskubber sig lidt, fordi I er flere der skal ud af døren samtidig :)

Håber I får en rigtig god rejse! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder