Svar: Autostol med musik
15. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Rigtig mange børn har svært ved at sidde i autostolen og heldigvis er det ofte noget de vokser fra.
Du skal naturligvis sikre dig at han sidder godt. Det er vigtigt at stolens seler ikke strammer eller irriterer og det er også vigtigt at han er passende klædt på. Nogle gange er det meget varmt at sidde i stolen og gråden kan godt handle om at han sveder og føler ubehag. Hvis han virker svedig på ryggen og i nakken når du tager ham ud af stolen, så kan det være derfor ...
Det kan være en god idé at du forsøger at planlægge dine ture i bilen, så han skal sove, når I kører. Sandsynligheden for at han vil acceptere stolen er større, når han skal sove end når han er vågen og hellere vil lege og underholdes. Med den alder han har, så vil han naturligt ikke længere acceptere "bare at sidde og kikke", der skal ske noget og han er naturligt meget bevidst om hvad der foregår omkring ham. så det er kedeligt at være i stolen og derfor er det bedst at køre når han sover og ikke når han hellere vil være aktiv ...
Nogle gange kan det hjælpe at sætte et spejl op foran ham, så han kan se sig selv - man kan få nogle specielle beregnet til formålet, andre gange er det fint med legetøj, musikuro osv. som du også selv nævner - men nogle gange dur det bare ikke. Man skal naturligvis også altid overveje, hvad man putter ind i bilen, for ved sammenstød kan diverse legetøj, spejle osv. jo også være meget farlige. Autostolen skal han dog være i, der er ikke så meget at diskutere, af sikkerhedsmæssige årsager må det være sådan ... :)
Nogle børn falder også til ro, hvis du spiller samme musik eller måske lyde fra hverdagen, hver gang I kører bil ... :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske