Svar: Autostol med musik

15. august 2012

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Pernille

Rigtig mange børn har svært ved at sidde i autostolen og heldigvis er det ofte noget de vokser fra.

Du skal naturligvis sikre dig at han sidder godt. Det er vigtigt at stolens seler ikke strammer eller irriterer og det er også vigtigt at han er passende klædt på. Nogle gange er det meget varmt at sidde i stolen og gråden kan godt handle om at han sveder og føler ubehag. Hvis han virker svedig på ryggen og i nakken når du tager ham ud af stolen, så kan det være derfor ...

Det kan være en god idé at du forsøger at planlægge dine ture i bilen, så han skal sove, når I kører. Sandsynligheden for at han vil acceptere stolen er større, når han skal sove end når han er vågen og hellere vil lege og underholdes. Med den alder han har, så vil han naturligt ikke længere acceptere "bare at sidde og kikke", der skal ske noget og han er naturligt meget ...

Annonce

... bevidst om hvad der foregår omkring ham. så det er kedeligt at være i stolen og derfor er det bedst at køre når han sover og ikke når han hellere vil være aktiv ...

Nogle gange kan det hjælpe at sætte et spejl op foran ham, så han kan se sig selv - man kan få nogle specielle beregnet til formålet, andre gange er det fint med legetøj, musikuro osv. som du også selv nævner - men nogle gange dur det bare ikke. Man skal naturligvis også altid overveje, hvad man putter ind i bilen, for ved sammenstød kan diverse legetøj, spejle osv. jo også være meget farlige. Autostolen skal han dog være i, der er ikke så meget at diskutere, af sikkerhedsmæssige årsager må det være sådan ... :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn falder også til ro, hvis du spiller samme musik eller måske lyde fra hverdagen, hver gang I kører bil ... :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor