Svar: Flyrejse med 2 små børn
15. august 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Guldklumpernes mor
Det lyder rigtig skønt med en ferie :)
Det er helt fint at vække børnene tidligt og sætte dem ud i bilen og køre af sted. De vil sandsynligvis ikke falde i søvn med det samme, men det gør ikke noget. Der kommer til at ske så meget, og mange ting de vil følge med i og så vil de sandsynligvis kunne sove lidt i flyet. Det kan være praktisk, fordi tiden så går hurtigere og det er svært at aktivere sådan to små størrelser i fire timer, hvor de jo skal sidde stille hele tiden ...
De får brug for underholdning på flyet. Og det kan være en rigtig god idé at give dem noget nyt, som de ikke har set før. Derfor er det godt med en lille rygsæk, men lidt små overraskelser, små pakker. Det er generelt en god idé at pakke tingene ind, så går der også lidt tid med at få det ud af papiret ...
Det kan være alt lige fra en lille pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise disse ting og det er noget små børn ofte godt kan lide - til små stykker legetøj og her skal man så være lidt kreativ og medtænke at der i et fly er meget lidt plads og små dippedutter helst ikke skal falde alle vegne.
Små bøger er altid en god idé og det kan f.eks. være flap-bøger, hvor der gemmer sig noget under flappen, når man løfter. Man kan også købe fingerdukker, som man kan fortælle historie med og om undervejs og samtidig have sjov med at have på fingrene. Ikea sælger ofte fingerdukker billigt, men man kan også købe nogen som passer til specielle eventyr, det har f.eks. dengamleskole.dk eller fingerdukker der bor i stofhus - LibOo huset hedder det. Det sælges også hos forskellige butikker på nettet, måske også andre steder ...
Træpuslespil med store brikker og knapper, som man løfter op og sætter i kan være en idé. Det kan være godt med en blok og nogle store farver, helst noget som ikke smitter af og derfor ikke tusch.
Man kan også købe sådan nogle små spil, hvor man skal finde det der passer sammen - hunden passer med kødbenet, bjørnen passer med fisken, musen passer med osten osv. Jeg har nogle gange set at de sælger noget sådan i Føtex ... De plejer at koste mellem 30-50 kroner.
Så er der magnetspil og magnettavler. Det magnetiske er meget godt netop til flyrejser og man kan lave mønstre og farver med magneter. Et meget simpelt geometribræt eller puttekasse er også en idé, hvor børnene skal finde de brikker og former, der passer i hullerne - men igen er pladsen jo begrænset.
Prøv at holde så meget gang i dem som muligt når I er i lufthavnen, så de får brændt lidt krudt af og derfor lettere kan slappe af i flyet. Spørg evt. Stewardessen om et lille tæppe eller en pude, som de kan sove med - med mindre I vil tage dette med hjemmefra i håndbagagen.
I skal være opmærksomme på at de vil have svært ved at trykudligne og at de derfor kan blive kede af det, især under landing. Det kan være en rigtig god idé at I her kan give dem noget at drikke, så de synker. Den ældste kan jo sagtens drikke af en vandflaske eller en juicebrik - den yngste kan have brug for bryst eller sutteflaske.
Når I kommer frem, så skal I forsøge at passe jeres rytme ind igen, så de får mulighed for at sove, spise, lege osv. som de plejer. Alt efter hvordan I skal bo, så kan det være en rigtig god idé at medbringe en el-koger beregnet til rejse, så I lige kan koge lidt vand til grød, ligesom det vil være godt at købe lidt yoghurt, frugt og lignende, som I kan have på værelset. Børn bliver sultne på de mærkeligste tidspunkter og det er rigtig rart at kunne give dem noget selvom restauranterne har lukket ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre og rigtig god rejse, rigtig god ferie!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske