Svar: Flyrejse med 2 små børn

15. august 2012

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Guldklumpernes mor

Det lyder rigtig skønt med en ferie :)

Det er helt fint at vække børnene tidligt og sætte dem ud i bilen og køre af sted. De vil sandsynligvis ikke falde i søvn med det samme, men det gør ikke noget. Der kommer til at ske så meget, og mange ting de vil følge med i og så vil de sandsynligvis kunne sove lidt i flyet. Det kan være praktisk, fordi tiden så går hurtigere og det er svært at aktivere sådan to små størrelser i fire timer, hvor de jo skal sidde stille hele tiden ...

De får brug for underholdning på flyet. Og det kan være en rigtig god idé at give dem noget nyt, som de ikke har set før. Derfor er det godt med en lille rygsæk, men lidt små overraskelser, små pakker. Det er generelt en god idé at pakke tingene ind, så går der også lidt tid med at få det ud af papiret ...

Det kan være alt lige fra en lille pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise disse ting og det er noget små børn ofte godt kan lide - til små stykker legetøj og her skal man så være lidt kreativ og medtænke at der i et fly er meget lidt plads og små dippedutter helst ikke skal falde alle vegne.

Små bøger er altid en god idé og det kan f.eks. være flap-bøger, hvor der gemmer sig noget under flappen, når man løfter. Man kan også købe fingerdukker, som man kan fortælle historie med og om undervejs og samtidig have sjov med at have på fingrene. Ikea sælger ofte fingerdukker billigt, men man kan også købe nogen som passer til specielle eventyr, det har f.eks. dengamleskole.dk eller fingerdukker der bor i stofhus - LibOo huset hedder det. Det sælges også hos forskellige butikker på nettet, måske også andre steder ...

Træpuslespil med store brikker og knapper, som man løfter op og sætter i kan være en idé. Det kan være godt med en blok og nogle store farver, helst noget ...

Annonce

... som ikke smitter af og derfor ikke tusch.

Man kan også købe sådan nogle små spil, hvor man skal finde det der passer sammen - hunden passer med kødbenet, bjørnen passer med fisken, musen passer med osten osv. Jeg har nogle gange set at de sælger noget sådan i Føtex ... De plejer at koste mellem 30-50 kroner.

Så er der magnetspil og magnettavler. Det magnetiske er meget godt netop til flyrejser og man kan lave mønstre og farver med magneter. Et meget simpelt geometribræt eller puttekasse er også en idé, hvor børnene skal finde de brikker og former, der passer i hullerne - men igen er pladsen jo begrænset.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at holde så meget gang i dem som muligt når I er i lufthavnen, så de får brændt lidt krudt af og derfor lettere kan slappe af i flyet. Spørg evt. Stewardessen om et lille tæppe eller en pude, som de kan sove med - med mindre I vil tage dette med hjemmefra i håndbagagen.

I skal være opmærksomme på at de vil have svært ved at trykudligne og at de derfor kan blive kede af det, især under landing. Det kan være en rigtig god idé at I her kan give dem noget at drikke, så de synker. Den ældste kan jo sagtens drikke af en vandflaske eller en juicebrik - den yngste kan have brug for bryst eller sutteflaske.

Når I kommer frem, så skal I forsøge at passe jeres rytme ind igen, så de får mulighed for at sove, spise, lege osv. som de plejer. Alt efter hvordan I skal bo, så kan det være en rigtig god idé at medbringe en el-koger beregnet til rejse, så I lige kan koge lidt vand til grød, ligesom det vil være godt at købe lidt yoghurt, frugt og lignende, som I kan have på værelset. Børn bliver sultne på de mærkeligste tidspunkter og det er rigtig rart at kunne give dem noget selvom restauranterne har lukket ...

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre og rigtig god rejse, rigtig god ferie!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet