Svar: Gider ikke at køre i bil
9. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Det kan være en rigtig god idé at I ikke kører nogen steder, før din dreng er både aktiveret godt, har fået masser af mælk og er parat til at sove - så han kan sove i bilen. Sandsynligheden for at han vil acceptere at være i autostolen og i bilen er langt større, når han skal sove end hvis han har lyst til at være aktiv, opleve verden og er i hopla.
Når han sidder i sin autostol i bilen er det jo meget passivt, der sker ikke rigtig noget og hvis han ikke er "putteklar", så vil han sandsynligvis protestere over at blive placeret der, fordi han hellere vil lege. Derfor er det en god idé at tilrettelægge jeres bilture sådan, at han er aktiveret og har fået mælk osv. først.
Nogle gange kan det være en god idé at tage autostolen ind og sætte ham i stolen indendøre, få samlet de ting sammen I skal have med osv. og derefter sætte ham ud i bilen, hvorefter I så kører. Så han starter med at være i autolen indendøre og derefter flyttes ud i bilen. Andre gange fungerer det bedre at han først sættes i autostolen ude i bilen, så autostolen fungerer mere som en fast stol i bilen og kun bruges der. Her er du nødt til at prøve dig lidt frem.
Nogle gange hjælper det at sætte lidt beroligende musik på bilen, måske noget du i forvejen bruger, når han er ked af det eller når I danser i stuen eller lignende og som han derfor kender og føler sig tryg ved ...
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke protesterer fordi stolen er for lille, selerne strammer osv. Du skal også sikre dig at han ikke bliver ked af det fordi han har det for varmt og måske har for meget tøj på og føler sig "for tæt pakket".
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske