Svar: Gider ikke at køre i bil

9. august 2012

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mie

Det kan være en rigtig god idé at I ikke kører nogen steder, før din dreng er både aktiveret godt, har fået masser af mælk og er parat til at sove - så han kan sove i bilen. Sandsynligheden for at han vil acceptere at være i autostolen og i bilen er langt større, når han skal sove end hvis han har lyst til at være aktiv, opleve verden og er i hopla.

Når han sidder i sin autostol i bilen er det jo meget passivt, der sker ikke rigtig noget og hvis han ikke er "putteklar", så vil han sandsynligvis protestere over at blive placeret der, fordi han hellere vil lege. Derfor er det en god idé at tilrettelægge jeres bilture sådan, at han er aktiveret og har fået mælk osv. først.

Nogle gange kan det være en god idé at tage autostolen ind og sætte ham i stolen indendøre, få samlet de ting sammen I skal have med osv. og derefter ...

Annonce

... sætte ham ud i bilen, hvorefter I så kører. Så han starter med at være i autolen indendøre og derefter flyttes ud i bilen. Andre gange fungerer det bedre at han først sættes i autostolen ude i bilen, så autostolen fungerer mere som en fast stol i bilen og kun bruges der. Her er du nødt til at prøve dig lidt frem.

Nogle gange hjælper det at sætte lidt beroligende musik på bilen, måske noget du i forvejen bruger, når han er ked af det eller når I danser i stuen eller lignende og som han derfor kender og føler sig tryg ved ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal naturligvis sikre dig at han ikke protesterer fordi stolen er for lille, selerne strammer osv. Du skal også sikre dig at han ikke bliver ked af det fordi han har det for varmt og måske har for meget tøj på og føler sig "for tæt pakket".

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor