Svar: Autostol - skrig og skrål når han bliver træt
14. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du skal naturligvis sikre dig at din dreng ikke er ked af autostolen, fordi den er ved at være for lille til ham, selerne strammer eller andet, så den er ubehagelig at sidde i. Det er vigtigt at han sidder godt.
Vær også opmærksom på at det nogle gange kan blive meget varmt i en autostol og når han ikke rigtigt kan ændre stilling, så kan det godt irritere ham og gøre ham ekstra ked af det og uroligt, fordi han simpelthen sveder og får det for varmt. Måske kan det derfor hjælpe med lidt mindre tøj, eller du kan nogle gange hjælpe ham med at skifte lidt stilling ved at komme din hånd ind under blenumsen og løfte ham lidt.
Når det er sagt, så tænker jeg dog også at det er helt naturligt at han har svært ved at skulle sove i sin stol og sover langt bedre, hvis han kan ligge ned i sin seng eller barnevogn. De fleste af os, vil jo også helst ligge i vores seng (eller måske på sofaen) når vi skal sove og sover dårligt i en stol ... :) Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at finde en rytme, hvor han ikke behøver sove i autostolen, men så I kører når han er vågen og så kan han sove, når I kommer frem eller lige før I tager af sted.
Og hvis han skal sove undervejs, så vil det være en rigtig god idé at du giver ham mælk og først putter ham i autostolen lige der, hvor han næsten sover, så han er parat til at skulle sove og dermed puttes i sin stol - og ikke starter med at være vågen i stolen og derefter forventes at kunne falde i søvn i stolen ... :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske