Svar: Autostol - skrig og skrål når han bliver træt

14. juli 2012

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du skal naturligvis sikre dig at din dreng ikke er ked af autostolen, fordi den er ved at være for lille til ham, selerne strammer eller andet, så den er ubehagelig at sidde i. Det er vigtigt at han sidder godt.

Vær også opmærksom på at det nogle gange kan blive meget varmt i en autostol og når han ikke rigtigt kan ændre stilling, så kan det godt irritere ham og gøre ham ekstra ked af det og uroligt, fordi han simpelthen sveder og får det for varmt. Måske kan det derfor hjælpe med lidt mindre tøj, eller du kan nogle gange hjælpe ham med at skifte lidt stilling ved at komme din hånd ind under blenumsen og løfte ham lidt.

Når det er sagt, så tænker jeg dog også at det er helt naturligt at han har svært ved at skulle sove i sin stol og sover langt ...

Annonce

... bedre, hvis han kan ligge ned i sin seng eller barnevogn. De fleste af os, vil jo også helst ligge i vores seng (eller måske på sofaen) når vi skal sove og sover dårligt i en stol ... :) Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at finde en rytme, hvor han ikke behøver sove i autostolen, men så I kører når han er vågen og så kan han sove, når I kommer frem eller lige før I tager af sted.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og hvis han skal sove undervejs, så vil det være en rigtig god idé at du giver ham mælk og først putter ham i autostolen lige der, hvor han næsten sover, så han er parat til at skulle sove og dermed puttes i sin stol - og ikke starter med at være vågen i stolen og derefter forventes at kunne falde i søvn i stolen ... :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder