Svar: Jetlag
13. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
I kan godt forsøge at tilpasse jeres datters rytme en lille smule før I rejser, altså bruge en uges tid på at passe lidt nye sovetider ind. Men, når det er sagt, så er det også vigtigt at hun er så veludhvilet og sover så godt som muligt op til at I skal flyve, netop for at forebygge jetlag.
Det er vigtigt at I sørger for at hun få rigeligt at drikke under flyrejsen, så hun ikke dehydreres og det er især vigtigt at I forsøger at tilbyde hende væske og mad på de tidspunkter, hvor hun normalt vil skulle være vågen, altså den rytme hun vil have, når I kommer frem. Det er generelt en rigtig god idé at forsøge at få sovet, spist og også være aktiv med hende i flyet på de tidspunkter der passer til tiderne i destinationslandet. Det kan hjælpe at I stiller jeres ur, så det passer med tiden i Danmark, så I på den måde kan holde lidt øje med om det er spisetid eller sovetid og forsøge allerede i flyet at passe dette lidt ind ... Ved godt at det er svært, men I kan forsøge :)
Og når I så lander, så er det igen vigtigt at I forsøger at tilpasse jer den lokale tid, så I spiser mad, er aktive og forsøger at være vågne, når I skal være det og sove, når det er tid. Det er en god idé at udnytte dagslyset, fordi det appelerer til vågenhed og når I putter hende og det er tid til at sove, så hjælp hende med at sove ved at putte hende indendøre, nedrullede gardiner osv. så mørket hjælper hende til at koble fra og få sovet, selvom tiden/rytmen er anderledes end hun er vant til :)
Og så er det jo heldigvis ofte sådan at jetlag rammer hele familien, så I er sandsynligvis nok meget vågne og trætte på nogenlunde samme tidspunkter og så må I være der for hinanden :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske