Svar: Jetlag

13. juli 2012

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

I kan godt forsøge at tilpasse jeres datters rytme en lille smule før I rejser, altså bruge en uges tid på at passe lidt nye sovetider ind. Men, når det er sagt, så er det også vigtigt at hun er så veludhvilet og sover så godt som muligt op til at I skal flyve, netop for at forebygge jetlag.

Det er vigtigt at I sørger for at hun få rigeligt at drikke under flyrejsen, så hun ikke dehydreres og det er især vigtigt at I forsøger at tilbyde hende væske og mad på de tidspunkter, hvor hun normalt vil skulle være vågen, altså den rytme hun vil have, når I kommer frem. Det er generelt en rigtig god idé at forsøge at få sovet, spist og også være aktiv med hende i flyet på de tidspunkter der passer til tiderne i destinationslandet. Det kan hjælpe at I stiller jeres ur, så det passer med tiden i Danmark, så I på den måde kan holde lidt øje med ...

Annonce

... om det er spisetid eller sovetid og forsøge allerede i flyet at passe dette lidt ind ... Ved godt at det er svært, men I kan forsøge :)

Og når I så lander, så er det igen vigtigt at I forsøger at tilpasse jer den lokale tid, så I spiser mad, er aktive og forsøger at være vågne, når I skal være det og sove, når det er tid. Det er en god idé at udnytte dagslyset, fordi det appelerer til vågenhed og når I putter hende og det er tid til at sove, så hjælp hende med at sove ved at putte hende indendøre, nedrullede gardiner osv. så mørket hjælper hende til at koble fra og få sovet, selvom tiden/rytmen er anderledes end hun er vant til :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så er det jo heldigvis ofte sådan at jetlag rammer hele familien, så I er sandsynligvis nok meget vågne og trætte på nogenlunde samme tidspunkter og så må I være der for hinanden :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.