Svar: Rejse med fly
14. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Din dreng vil ikke kunne udligne trykket i ørene på samme måde som I voksne, når I skal flyve og derfor kan det være en hjælp for ham, at få noget at drikke og noget at sutte på, så han synker. Det er når han synker, at trykket udlignes. Det er også derfor man før hen i tiden altid fik bolcher og lignende, når man skulle flyve ...
Han er naturligvis for lille til bolcher og tyggegummi, men når han er 10 måneder vil han f.eks. godt kunne gumle på lidt rosiner og det kan være en mulighed at tage dette med til ham i flyet. Det kan på samme måde være en god idé at medbringe lidt mme og jeg vil her foreslå at I køber det på brik.
Jeg har hørt om forældre der er blevet bedt om at kassere deres medbragte mme, grød osv. til barnet, og det er naturligvis ærgerligt. Men, de fleste gange er det ikke noget problem og det vil være okay at medbringe babymad og mælk til barnet. Man skal dog være opmærksom på at man skal kunne "bevise væskens ægthed" - du skal altså kunne bevise at du har brug for mme, fordi du har et barn på armen og at det er mme du medbringer. Så må du normalt godt medbringe det. Jeg ville her vælge at medbringe 1-2 brikker mme, netop fordi det er en lukket steril beholder og ingen kan være i tvivl om hvad det er - det kan man jo godt med mme-pulver .. :) Samtidig behøver mme på brik ikke at blive opvarmet, når det skal serveres.
Hvis I ikke får lov til at tage babymad og mme med igennem security, så må I købe vand når I er gået igennem og han kan fint få vand at drikke, når I flyver. Det kan også være at I kan få lidt te til ham ... Bruger han sut, vil han også kunne sidde og sutte på den og det kan også være med til at udligne trykket i ørerne :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske