Svar: Cykeltrailer til baby
24. maj 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Tak for dit spørgsmål og tillykke med at I venter jer en lillebror, hvor dejligt. Også dejligt at I nu vender hjem til Danmark og familien her igen ... :)
Jeg har fornylig i anden sammenhæng forsøgt at finde lidt ud af retningslinjerne for at medbringe spædbørn i ladcykler, cykelanhænger osv. Der er så vidt jeg kan finde ud af ikke nogen nedre grænse for, hvornår et barn kan medbringes, men man skal følge reglerne om at barnet skal være forsvarligt fastspændt, når de er med på cyklen og at der skal være særlige siddepladser til barnet, som er tilpasset barnets vægt og højde, ligesom der skal være afskærmning mod hjulegerne.
Til spædbørn, der skal medbringes i en cykelanhænger / cykeltrailer findes der en særlig indsats / lift. Der kan være forskel på modellerne og der er så vidt jeg ved, flere muligheder på markedet og hvor det vil være godt at undersøge, hvad producenterne anbefaler. Så vidt jeg ved, så angiver nogle producenter at barnet kan komme med fra 5-6 ugers alderen og andre siger først, når barnet er 3 måneder.
Det vil naturligt aldrig være helt så sikkert at køre med sine børn i en cykeltrailer eller ladcykel som at have dem med i bilen ... men det kan være en praktisk måde at komme omkring på, når man har flere børn, der skal transpoteres :)
Babyindsatsen vil normalt være af en type, hvor barnet ligger ned og det vil sige, at barnet naturligt også har støtte ved og under sit hovedet. Samtidig sikres at barnet ikke får for mange stød og bump op i kroppen, når man kører over ujævnt terræn. Generelt må det anbefales at man kører stille og roligt og forsøger at styre uden om huller i vejen, når man kører med sine børn i cykeltrailer eller i ladcykel. Barnet vil være spændt fast i liften / babyindsatsen og vil ofte kunne bruge babyindsatsen til det er ca 9 måneder gammelt.
Når barnet bliver godt 9 måneder gammel vil det ofte begynde at sidde så stabilt at det kan være med siddende på et lille sæde og vil også i den alder være stor nok til at kunne få en cykelhjelm på. En cykelhjelm er også vigtig, cyklen kan jo både vælte og blive påkørt.
Læs også min artikel "Med mor og far på cykel", som du finder i min artikelsamling her på siden :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske