Svar: Mor og far på ferie
29. februar 2012
Alder:
22 mdr.
Kære Marie
Som udgangspunkt har børn ikke brug for at komme på ferie hos bedsteforældre eller andre, før de er så gamle at de selv kan bede om det ... :) Det vil ofte sige, når de er omkring 4 år eller ældre.
Det betyder dog ikke at I ikke kan tage på ferie og have brug for dette, men der er naturligvis nogle overvejelser I skal gøre jer.
Det er vigtigt at jeres datter passes af nogen som hun kender godt. Børn har brug for vigtige voksne, for at udvikle sig. De vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor, en aupair, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede. Og hvis I vælger at tage på ferie, så er det altså vigtigt at jeres datter har en sekundær omsorgsperson, som hun kender rigtig godt og er rigtig tryg ved, som tager sig af hende imens I er væk.
Det betyder dog ikke at det vil være let for hende. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er. Hun ved ikke hvad det betyder at være ude af rejse og hun kan ikke forstå, hvorfor I pludselig er forsvundet fra hende. I kan ikke forberede hende eller forklare det særlig meget, for hende vil I være forsvundet uden at hun egentlig helt forstår det. Hun vil heller ikke kunne forholde sig til tid, hun vil ikke vide om I kommer hjem og 1 eller 4 dage, hun vil ikke kunne forstå forklaringer om at "mor og far kommer igen på søndag".
Hun vil derfor til en vis grad føle sig svigtet og I vil sandsynligvis også mærke en ændring hos hende, når I kommer hjem. Du skal f.eks. ikke regne med at hun løber dig i møde og giver dig et stort knus - hun vil sandsynligvis klynge sig til den der har passet hende og vil afvise dig. Dette for at markere overfor dig at det ikke er okay at du har været væk, at hun faktisk har savnet dig rigtig meget.
Det er jeres behov at tage på ferie sammen og være uden hende. Det er ikke jeres datters behov at I vælger den løsning og derfor skal I naturligvis, hvis I vælger at rejse sikre jer at hun kan være så tryg som muligt og også være forberedt på at hun kan blive ked af det og også afvise jer, når I er hjemme igen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske