Svar: Mor og far på ferie

29. februar 2012

Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Marie

Som udgangspunkt har børn ikke brug for at komme på ferie hos bedsteforældre eller andre, før de er så gamle at de selv kan bede om det ... :) Det vil ofte sige, når de er omkring 4 år eller ældre.

Det betyder dog ikke at I ikke kan tage på ferie og have brug for dette, men der er naturligvis nogle overvejelser I skal gøre jer.

Det er vigtigt at jeres datter passes af nogen som hun kender godt. Børn har brug for vigtige voksne, for at udvikle sig. De vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor, en aupair, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede. Og hvis I vælger at tage på ferie, så er det altså vigtigt at jeres datter har en sekundær omsorgsperson, som hun kender rigtig godt og er rigtig tryg ved, som tager sig af hende imens I er ...

Annonce

... væk.

Det betyder dog ikke at det vil være let for hende. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er. Hun ved ikke hvad det betyder at være ude af rejse og hun kan ikke forstå, hvorfor I pludselig er forsvundet fra hende. I kan ikke forberede hende eller forklare det særlig meget, for hende vil I være forsvundet uden at hun egentlig helt forstår det. Hun vil heller ikke kunne forholde sig til tid, hun vil ikke vide om I kommer hjem og 1 eller 4 dage, hun vil ikke kunne forstå forklaringer om at "mor og far kommer igen på søndag".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hun vil derfor til en vis grad føle sig svigtet og I vil sandsynligvis også mærke en ændring hos hende, når I kommer hjem. Du skal f.eks. ikke regne med at hun løber dig i møde og giver dig et stort knus - hun vil sandsynligvis klynge sig til den der har passet hende og vil afvise dig. Dette for at markere overfor dig at det ikke er okay at du har været væk, at hun faktisk har savnet dig rigtig meget.

Det er jeres behov at tage på ferie sammen og være uden hende. Det er ikke jeres datters behov at I vælger den løsning og derfor skal I naturligvis, hvis I vælger at rejse sikre jer at hun kan være så tryg som muligt og også være forberedt på at hun kan blive ked af det og også afvise jer, når I er hjemme igen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år