Svar: Storbyferie med baby

22. februar 2012

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Louise

Til en rejse, hvor man skal gå en del rundt, op og ned af trapper, ind og ud af bygninger, gå inde og gå ude osv. vil det helt klart være en fordel med en god klapvogn. Og jeres dreng må godt sove i klapvognen i løbet af dagen.

Hvis du synes at den virker hård i bunden, så kan du godt komme en madras i, for at gøre den mere anvendelig at sove i - men det er vigtigt at han stadig kan bruge sele i klapvognen og på den måde sikres ikke at falde ud. Han vil naturligt ikke ligge ligeså godt, som han gør i sin barnevogn, men der er tale om en forlænget weekend og det skal rent praktisk også fungere :)

Han vil naturligt komme til at sidde en del i vognen og I må skifte mellem at lade ham sidde, lade ham ligge med ryglænet eleveret og ligge helt fladt, så hans sidestilling varieres løbende. Han vil sandsynligvis også selv begynde at vise irritation og begynde at græde, hvis han bliver for træt i ryggen og træt af at sidde. Han vil godt kunne signalere at han har brug for at komme op og lave noget andet og det skal I naturligvis lytte til. Og når I kommer tilbage der hvor I skal bo, er det vigtigt at han får masser af mulighed for at tumle på gulvet, sove i en seng osv.

Om I har brug for en bæresele .. tja, det kommer helt an på hvordan det går. Han er jo ved at være en stor dreng og er derfor også tung for jer at bære rundt på ... Der findes ...

Annonce

... et utal af bæreseler og slynger og hvad der passer til præcis jeres behov er svært for mig at sige. I skal naturligvis overveje om I på sigt vil få brug for at have ham med på kroppen - hører I til dem der vandrer meget og opholder jer steder, hvor det er svært at have en klapvogn med, så kan det være en god idé at købe en rigtig bærestol, som han kan være i også selvom han bliver større. Altså ikke en sele eller en slynge, men en "stol" beregnet til vandring. Modsat, hvis det her er et enkelt stående tilfælde, så synes jeg det er meget at skulle købe enten en sele, slynge eller stol kun til det formål, - mon ikke det kan gå uden. Han kan være i sin klapvogn, han kan også være på jeres arm, I kan skiftes til at bære ham osv. og når alle er trætte, så er det nok tid at vende hjemad og få slappet af .. :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal naturligvis være opmærksomme på at jeres ferie er og vil blive anderledes nu hvor I rejser med et barn. Der vil ikke være helt samme mulighed for at besøge det ene museum efter det andet, han vil naturligt have brug for mange pauser ind i mellem og kan let bliver overstimuleret og træt og derfor også grædende og det er ikke rart for nogen af jer. Så prøv at planlægge turen så I også giver jer tid til at slappe af og bare nyde at I kan være sammen og har tid til hinanden og netop til at være sammen med hinanden :)

Håber I kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"