Svar: Autostole valg til en meget lang dreng :)
15. december 2011
Alder:
5 mdr.
Kære M og J
Tak for jeres brev :)
Det er barnets størrelse der sætte reglerne for, hvad autostol der vælges og ikke barnets alder. Og når man har en lang og stor dreng som I, så vil det naturligt være nødvendigt at skifte til en større autostol før han bliver 9 måneder og det skal I gøre.
Stolen skal passe til barnet for at være sikkerhedsmæssig forsvarlig og det er altså barnets størrelse og ikke alder, der er afgørende :)
Du kan godt få en autostol, der passer til et barn helt op til 18 kg, og som jeres dreng kan bruge bagudvendt de næste par år. Der findes kombistole, der netop både kan vende bagud og fremad, i takt med at barnet bliver større. Det anbefales at barnet sidder bagudvendt så længe som muligt. Det undrer mig hvis Babysam ikke har disse stole i deres sortiment ...
FDM har sådanne stole og de laver årlige test af autostole og skriver på deres hjemmeside at de kun sælger autostol der lever op til sikkerhedskravene. I kan højst sandsynligt også finde det andre steder. Så det kan fås og det lyder som om at det er en ny autostol, I skal have i julegave i år ...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske