Svar: Pasning af baby

29. november 2011

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære engagerede far og mand

Det lyder rigtig dejligt med en ferie i 10 dage - men det er bestemt ikke jeres datters behov, hvis I vælger at rejse væk uden hende ...

Kan hun ikke komme med?

Små børn har brug for at mærke at deres forældre er der for dem uanset hvad. Den helt basale tillid til at vi er der og vil hjælpe, dannes netop når vi er der. Og det vil være meget svært for jeres datter at forholde sig til at I pludselig er væk. Hun er så lille at hun ikke engang vil kunne forholde sig til at I er i køkkenet og hun er i stuen. Bare I er på den anden side af væggen, vil være svært for hende, for når hun ikke kan se jer, så føler hun sig alene og forladt.

Hun vil heller ikke kunne forholde sig til tid, hun vil ikke ane om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer, eller om flere dage - for hende vil I bare være forsvundet og det vil et eller andet sted føles som et svigt.

Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have ...

Annonce

... flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog, en au-pair osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede og det er vigtigt og helt naturligt at børn stille og roligt lærer at knytte sig og bruge f.eks. en bedstemor på denne måde. Men denne tilknytning sker over lang tid og ved at barnet og den sekundære voksne er sammen mange gang, gerne sammen med forældrene, så barnet oplever og mærker at forældrene er trygge ved personen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres bedstemor bor ikke i samme land som jer, det vil sige at hvis jeres datter skal passes, så skal hun være i et andet land, væk fra sine vante omgivelse, nye lyde, dufte, regler, rutiner osv. Selvom I vil være der sammen med hende i 5-6 dage før I rejser, så er det stadig helt nyt og ukendt for hende og hun skal føle trøst og ro hos en bedstemor som hun ikke kender, men kun er igang med at opbygge tillidsforhold til ..

Når du nu spørger, så er mit svar, at jeg ville ikke lade min lille datter passe i 10 dage, men ville tage hende med mig :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger