Svar: Pasning af baby
29. november 2011
Alder:
6 mdr.
Kære engagerede far og mand
Det lyder rigtig dejligt med en ferie i 10 dage - men det er bestemt ikke jeres datters behov, hvis I vælger at rejse væk uden hende ...
Kan hun ikke komme med?
Små børn har brug for at mærke at deres forældre er der for dem uanset hvad. Den helt basale tillid til at vi er der og vil hjælpe, dannes netop når vi er der. Og det vil være meget svært for jeres datter at forholde sig til at I pludselig er væk. Hun er så lille at hun ikke engang vil kunne forholde sig til at I er i køkkenet og hun er i stuen. Bare I er på den anden side af væggen, vil være svært for hende, for når hun ikke kan se jer, så føler hun sig alene og forladt.
Hun vil heller ikke kunne forholde sig til tid, hun vil ikke ane om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer, eller om flere dage - for hende vil I bare være forsvundet og det vil et eller andet sted føles som et svigt.
Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog, en au-pair osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede og det er vigtigt og helt naturligt at børn stille og roligt lærer at knytte sig og bruge f.eks. en bedstemor på denne måde. Men denne tilknytning sker over lang tid og ved at barnet og den sekundære voksne er sammen mange gang, gerne sammen med forældrene, så barnet oplever og mærker at forældrene er trygge ved personen.
Jeres bedstemor bor ikke i samme land som jer, det vil sige at hvis jeres datter skal passes, så skal hun være i et andet land, væk fra sine vante omgivelse, nye lyde, dufte, regler, rutiner osv. Selvom I vil være der sammen med hende i 5-6 dage før I rejser, så er det stadig helt nyt og ukendt for hende og hun skal føle trøst og ro hos en bedstemor som hun ikke kender, men kun er igang med at opbygge tillidsforhold til ..
Når du nu spørger, så er mit svar, at jeg ville ikke lade min lille datter passe i 10 dage, men ville tage hende med mig :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske