Svar: Bil og overtræt

31. oktober 2011

Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Det kan godt være at jeres datter har tendens til køresyge og at hendes ubehag med at køre bil hænger sammen med dette. Det er naturligvis svært for hende at sætte ord på, for måske har hun altid haft det sådan og derfor ved hun ikke, at det er anderledes og at det er det der er galt ...

Da hun ikke ligefrem kaster op eller viser sig meget dårlig og da hun trods alt ikke er ældre end hun er, så synes jeg ikke hun skal have medicin. Men man kan købe et armbånd mod køresyge .. Det hedder Seaband og er et akupressurbånd som svagt trykker på nogle punkter under håndleddet - lidt ligesom akupunktur, bare uden nåle .. Måske virker det - måske vil det virke for jeres datter, fordi I kunne fortælle hende, at de hjælper så det bliver bedre at køre i bil. At det er en slags tryllearmbånd - det kan i hvert fald være et forsøg værd ...

Det kan også være en god idé at du sidder ved siden af hende bag i ...

Annonce

... bilen, holde hende i hånden og så prøver at aflede hende. Hvis hun har tendens til at blive køresyg, så er det ikke nogen god idé at sidde og læse og kikke ned, men I kan lege lege, hvor I f.eks. skal tælle biler der kører forbi eller sige til når I ser en bil i en bestemt farve. Du kan også fortælle små historier, om de mennesker I møder, hvor de mon skal hen, I kan digte historier om det I kører forbi - så du på den måde for hende afledt og så det at køre i bil bliver hyggeligt og pludselig er I fremme, uden at hun har tænkt over det ..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være svært at sove, hvis man har kvalme og i det hele taget er det meget svært at modtage en besked om at man skal sove ... Det giver næsten modsatte virkning, fordi man tænker "jeg skal, jeg skal - jeg kan ikke, jeg kan ikke" og dermed ikke kan ... så prøv i stedet at aflede hende, så tiden går hurtigt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger