Svar: På weekendtur og sove i weekendseng

27. september 2011

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Stine

Som jeg forstår dit brev, så rejser du til København med din dreng i barnevognen og han har således sin barnevogn hos sig. Det vil være rigtig godt, at du derfor putter ham i barnevognen og kører ham en tur, når han skal sove middagslur. Du og din veninde kan gå en tur sammen, snakke osv. undervejs - så din dreng får mulighed for at sove en lidt længere lur midt på dagen.

Start med at give ham skemad, derefter mælk og lad ham så sidde op i barnevognen og kikke på de ting I kører forbi. Det er helt okay at han sidder og suger indtryk til sig og du skal netop anerkende at han er så omærksom og gerne vil følge med i hvad der sker omkring jer. Først når han tydeligt er træt og parat til at sove, så lægger du ham ned og putter ham og så går I videre, så han på den måde hjælpes til at sove en længere lur.

Om formiddagen og om aftenen må du amme ham i søvn, evt. lægge dig med ham på en madras eller hvor du selv skal sove og så lade ham falde i søvn der. Det er naturligt at han har svært ved at skulle sove et fremmed sted og det vil være trygt og dejligt for ham, at falde i søvn med brystet i de dage I er i København.

Du kan godt prøve at putte ham i ...

Annonce

... weekendsengen - amme først og så flytte ham fra din favn og ned i sengen, når han er lige ved at falde i søvn - det kan lykkes, men det kan også være at han ikke kan sove der, fordi det er for fremmede. Nogle børn sover super i weekendseng, andre børn lærer det aldrig ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at få ham passet, når I er derovre, så er det jo dit behov og ikke hans, som du også er inde på og det er derfor din beslutning hvorvidt du vil lade ham passe eller ej ... Det er som du skriver, muligt at lade din venindes mor passe ham et par timer og hun lyder til at have god forstand på og forståelse for børn, når hun er uddannet pædagog, så hun vil sikkert bevare roen og tage det helt fint, selvom han bliver ked af det. Han vil naturligt være forvirret og vil ikke kunne forholde sig til hvad der sker og hvor du pludselig er og vil kunne blive meget ked af det - du må prøve at vurdere det ud fra, hvor længe du vil være væk, hvad tidspunkt på døgnet der er tale om - om han skal sove eller være vågen og aktiv ... og så vurdere ud fra om du kan komme til ham, hvis han tydeligt har behov for sin mor.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger