Svar: Babyindsats til cykeltrailer
20. september 2011
Alder:
1 mdr.
Kære NM
Helt små børn kan som udgangspunkt godt transporteres i en babyindsats i en cykeltrailer. Det vil sige en indsats lavet specielt til formålet og dermed sikker at bruge til cykling (man skal ikke bare sætte sin almindelige lift i traileren ...:)).
Der kan være forskel på modellerne og der er så vidt jeg ved, flere muligheder på markedet. Med hensyn til aldersangivelser må du forhøre dig hos producenten, jeg mener at nogle først anbefales fra 3 måneder alderen ... men mener også at man godt kan få modeller, som kan bruges fra barnet er 5-6 uger, det må du dog ikke hænge mig op på :)
Det vil naturligt aldrig være helt så sikkert at køre med sine børn i en cykeltrailer, som at have dem med i bilen ... men det kan være en praktisk måde at komme omkring på, når man har flere børn, der skal transpoteres :)
Babyindsatsen vil normalt være af en type, hvor barnet ligger ned og det vil sige, at barnet naturligt også har støtte under hovedet. Derudover vil barnet være spændt fast. Barnet vil kunne bruge babyindsatsen til det er ca 9 måneder gammelt. Og netop omkring 9 måneders alderen vil barnet normalt selv kunne sidde og vil derfor kunne sidde fastspændt i cykeltraileren eller bag på den voksnes cykel. Og netop i denne alder, vil man også kunne købe og bør man bruge cykelhjelm til barnet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske